Lokalavis for Åsane og omegn!
  • BYBANE OVER BRYGGEN: Bybanealliansen (Venstre, KrF, SV og Byluftlisten) har fått laget denne illustrasjonen, som de mener er en realistisk beskrivelse av hvordan Bryggen kan bli med bybane – og uten biltrafikk. (Illustrasjon: Nils Eivind Horneland)

På lederplass:

Debatten tilbake på Åsane-sporet

En kostbar tunnelløsning betyr ytterligere utsettelser av Bybanen, utsettelser som ikke minst får boligutbyggere og næringslivsutviklere til å reagere.

Mandag kveld inviterte Bybanealliansen (Venstre, KrF, SV og Byluftlisten) til folkemøte om bybanetrasé gjennom sentrum og videre til Åsane. Initiativet var prisverdig og etter fremmøtet å dømme svært etterlengtet.

Auditoriet på Litteraturhuset var fylt til bakerste benkerad av engasjerte bergensere og åsabuer, og det politikerfrie panelet måtte svare på mange kunnskapsrike spørsmål fra salen. Også Åsane Tidendes journalist fikk et spørsmål, men da fra kveldens konferansier, Erik Hanøy.

– Hvor ønsker åsabuen at Bybanen skal gå? spurte han.

– Åsabuen ønsker seg bybane, svarte vår journalist diplomatisk, og holdt opp noen utvalgte forsider fra de tre siste månedene.

«Ingen bybane i overskuelig fremtid» var den første, og representerte en oppsummering av et debattintervju med Harald Schjelderup (Ap) og Dag Skansen (H). Dag Skansens lett provoserende uttalelse («dersom Ap hadde stemt for Bryggen, ville Bybanen blitt lagt over Bryggen») ble også trukket frem, samt Endre Tvinnereim og Bybanealliansens manglende tro på Bryggens fremtid uten bybane og vår lokale SV-politiker Åse Simonsens uttalelse om at Bybanen må tilbake på Åsane-sporet.

– Og Åsane-sporet, det går over Bryggen, poengterte vår journalist.

Det er det ikke vanskelig å si seg enig i, og debatten på Litteraturhuset slo dette om mulig enda mer fast. De foreslåtte tunnelløsningene er kostbare og har flere usikkerhetsmomenter, og vil også bety at Bergen sentrum etter hvert vil bli stående igjen som den eneste bydelen uten bybane. Det vil være et paradoks for et konsept som har som formål nettopp å skape byutvikling og å knytte bydelene tettere sammen.

Sett fra Åsane betyr en kostbar tunnelløsning ytterligere utsettelser av Bybanen, utsettelser som ikke minst får boligutbyggere og næringslivsutviklere til å reagere. Symptomatisk nok fikk vi se Jan Olav Jørgensen fra Tertnes Holding nærmest gå i strupen på Dag Skansen under et debattmøte om idrettsplanen før jul - kort etter byrådets halvomvending mot Fyllingsdalen i vest.

Som kjent er Jørgensen en av investorene som har kjøpt opp det gamle Gilde-bygget i Eidsvåg, og ser for seg store muligheter for næringsutvikling i dette området når det kommer et bybanestopp hit.

– For utbyggere er forutsigbarhet viktigst, og flere sier nå at de ikke har så «lange penger» at de tør å satse i Åsane, sa daglig leder i Opus Bergen, Nancy Jensen, under sitt innlegg i paneldebatten på Litteraturhuset.

Skal vi få denne forutsigbarheten tilbake, kreves det at politikerne finner tilbake til det alternativet som er det mest realistiske; dersom vi ønsker bybane nå, og ikke om 20 år. Og åsabuen?

Åsabuen ønsker seg bybane.

 

Av

Magne Fonn Hafskor

You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '' AND content LIKE '%nancy jensen%') as term2, (field = 'tags' AND content LIKE ' at line 1