Lokalavis for Åsane og omegn!
  • BYRÅDSLEDER-KANDIDATER: To politikerhjerter som har dét til felles at de begge banker sterkt for Åsane.

  • – Ingen partier bør stille med ultimatum i de kommende byrådsforhandlingene. Det må også gjelde de som vil ha bybane over Bryggen. Vi ønsker bybanen i tunnel bak Bryggen, men det aller viktigste for oss er at bybanen bygges så snart som mulig til Åsane, sier Harald Schjelderup.

  • – Den mest åpenbare byrådskonstellasjonen er de fire ikkesosialistiske partiene. Da vet velgerne hva de får. Et samarbeid mellom Ap, MDG og KrF, med SV i bakgrunnen, vil bli en merkelig koalisjon som ikke vil fungere i praksis, sier Martin Smith-Sivertsen.

Hvem blir byrådsleder?

Fem dager før valget er det fortsatt usikkert om det blir Harald Schjelderup (Ap) eller Martin Smith-Sivertsen (H) som vil sitte igjen med nøklene til byrådslederkontoret. Åsane Tidende har tatt pulsen på begge, og kan melde om to politikerhjerter som har dét til felles at de banker sterkt for Åsane.

– Det er godt å bo i Åsane; folk her er stolte og glade i bydelen sin, sier Harald Schjelderup, som tar imot Åsane Tidende i et trangt og travelt valgkontor på Folkets hus.
Martin Smith-Sivertsen er også travelt opptatt i valgkampens innspurt, men ønsker likevel å ta turen ut til Åsane sentrum for å gjøre intervjuet på vårt kontor i Arken senter.

– Hele dette området har et fantastisk potensiale, sier han.

Utålmodige åsabuer

Så langt, så godt. De to byrådslederkandidatene er begge velformulerte og kunnskapsrike, og vil nok uansett utfall av valget kunne fortsette som gode representanter for Bergen, om det så er fra posisjon eller opposisjon. Harald Schjelderup skal få æren av å åpne dette sammenstilte intervjuet, siden han setter fingeren på noe mange åsabuer har kjent på:

– Jeg tror det er en velbegrunnet utålmodighet i Åsane sier han.
– Flere viktige prosjekter er gang på gang blitt utsatt.  Vi lover å gå i gang med dem.

Dette gjelder både Myrdal idrettspark (som heldigvis kom på kartet igjen etter at en sjenerøs mesén lovet å ta regningen), Nyborgtunnelen, Kulturhuset, Bybanen og sentrumsplanene.

– Jeg tror at alle disse utsettelsene gjør at mange åsabuer ønsker et politisk skifte i Bergen, sier han.

Manglende handlekraft

Flere av disse prosjektene handler om penger, og det har det ikke vært for mye av i kommunen i de siste årene.

– Byrådets gigantsprekk i ADO Arena på en kvart milliard har gått direkte utover idrettsparken i Myrdal. Nå kommer anleggene likevel, takket være Trond Mohn. Da må kommunen følge opp og være en god medspiller, sier Schjelderup, og lover at fremdriften av Myrdal skal «gå på skinner» dersom han blir byrådsleder.

Paradokset er at mange av de nevnte prosjektene ikke handler om trang kommuneøkonomi.

– Slik jeg ser det, har mye strandet på manglende handlekraft og samarbeidsevner, mener Arbeiderpartiets førstekandidat, og peker på de to viktigste samferdselsprosjektene i Åsane: Bybanen og Nyborgtunnelen.
– Det er lett å skylde på Staten, men akilleshælen er å komme i mål med regulering slik at de kan komme inn på statlige finansieringsplaner. Det vil vi prioritere.

Schjelderup stiller seg også kritisk til Smith-Sivertsens snuoperasjon, der det ble vedtatt å bygge bybane til Fyllingsdalen før Åsane.
– Det har vært mye rot og krangel om trasévalg, men det alene er ikke god nok begrunnelse til å bygge til Fyllingsdalen først. Høyre-siden har hatt fire år på å komme til enighet om trasé. Jeg skjønner godt at åsabuen er skuffet over nok en gang å komme bak i køen.

Fullt trøkk for Kulturhuset

Da passer det bra å sparke ballen over til Martin Smith-Sivertsen, som møter noe av Schjelderups kritikk med å love fullt trøkk for Kulturhuset.

– Dette er en viktig sak for Høyre, sier han.

– Og da vil du bygge det inn i Arken senter?

– Innspillet er bra, men hovedsporet vi jobber etter er som en del av den nye videregående skolen i Myrdal. Det kan bli et spennende og godt prosjekt, med kirke, kulturhus, idrettspark og videregående skole innenfor den samme aksen. Dette området har gode forutsetninger til å bli et trivelig bydelssentrum.

Et nytt bydelssentrum

Kommende regulering av Nyborg-området og C-tomten, med sentrumsnære boliger og næringer, er en del av dette bildet.

– Dette, sammen med at bybanen kommer, vil gjøre Åsane sentrum til et attraktivt sted, også for kontorarbeidsplasser.

– Hva er tidsperspektivet her? Hvor lenge må åsabuen vente på bybaneutbyggingen?

– Det vil ta litt tid å komme i gang med byggingen, men jeg har tro på at vi skal få på plass et bredt flertall for trasévalg etter valget.

– Er det mulig?

– Ja, det handler bare om at de store partiene må dra litt sammen.

Venstres bybane-ultimatum

– Venstre har vel stilt et slags ultimatum, siden de fremmer dagløsning over Bryggen som sin viktigste sak, samtidig som de sier at de ikke vil støtte et byråd de ikke selv er en del av. Hva tenker du om det?

– Frp, Venstre og Høyre har en avtale om at ingen av oss stiller ultimatum, men at vi kan jobbe for egne saker. Høyre går til valg på at vi vil ha lang tunnel ut av sentrum. Etter vår mening er sentrumsgatene i Bergen for trange til at vi kan legge bybaneskinner gjennom dem.

– Sett fra Åsane legger vi nå bak oss en bystyreperiode med mange løftebrudd. Hvordan vil du gjøre dette godt igjen?

– Det som nå må til i Åsane, er at vi tar de store grepene. Bybanen må på plass, Statens vegvesen skal legge frem en plan for Nyborgtunnelen med Ringvei Øst i løpet av året, Kulturhuset har som nevnt fullt trøkk og idrettsparken kommer, takket være Trond Mohns sjenerøse gave. Det går veien for Åsane nå.

Av

Magne Fonn Hafskor

Relaterte saker