Lokalavis for Åsane og omegn!
  • GIR SEG ETTER 40 ÅR: Odd Magne Horgen ser tilbake på en stolt karriere hos Rolls Royce. – En veldig fin tid, sier han.

  • Gerhard Sundt fortalte engasjert om Rolls Royces første motorer, inviterte til en tur inn i museet hvor de eldste båtmotorene stod utstilt. Her med den såkalte ”komfyren” i bakgrunnen.

  • Dag Lygren tok oss med på en omvisning i det gigantiske produksjonslokalet på Hordvikneset.

     

  • Den splitter nye åtte-sylindrene båtmotoren skal snart testes og gjøres klar til bruk.

  • – Å lage en motor er krevende. Det går ti timer bare på en sylinder, sier Dag Lygren. 

     

En verdensvant Rolls Royce-veteran

– Du må ut å banke på dørene til folk for å skape en merkevare. Enten det er i Åsane eller i Japan, sier Odd Magne Horgen som gikk av med pensjon etter 40 år i Rolls Royce.

Åsane-mannen Horgen, pensjonerte seg nylig etter 40 år i bransjen med gullalder, nedgangstider og en jobb for å skape et verdensledende merke innenfor maritime- og landmotor.

– Det har vært en fantastisk arbeidsplass med mange forskjellige erfaringer på veien. Det er rart å gå av med pensjon, smiler han, når Åsane Tidende treffer veteranen blant drøye 150 andre da Rolls Royce på Hordvikneset feiret 70 år forrige torsdag.

Han kom fra et rederi i 1972, og begynte med å bygge motorer og reise på service.

Ekofiskfunnet ble påvist for første gang i 1969. Fem år seinere var starten på en gigantisk og stor oljevirksomhet som seinere har gitt Norge en unik økonomisk gullalder. Rolls Royce etablerte gode forbindelser og store leveranser til produksjon av olje.

– I 1974 tok oljen av, det husker jeg godt. Det var store ordrer og høy aktivitet for å  januar 1978, selge og markedsføre bedriften både lokalt og internasjonalt. Etter 1979 begynte dårligere tider, før markedet tok seg opp igjen, for så å gå inn i turbulente år på 1980- tallet.

– Etter 80-årene kom en ny oppsving med Ulsteingruppen. Jeg har vært med på store oppgang, men også store nedgangstider i mine 40 år i denne virksomheten. Det har skjedd mye siden 70-tallet, legger Horgen til.

Japan-opplevelsen

Horgen, som bor i Åsane, er utdannet maskinist , og jobbet i tillegg i flere år med salg og markedsføring. Han husker godt de mange reisene rundt om i verden.

Spesielt har han gode minner fra det asiatiske kontinentet, da han skulle selge inn Rolls Royce for japanerne.

– Jeg har fått utfolde meg og reist verden rundt i denne jobben. Å få være med å feire 70 år med en arbeidsplass som har betydd så mye for meg, er viktig, påpeker han.

– Jeg var på salgsreiser til Kina, Korea og Japan, blant annet. Japan var fantastisk, der var jeg omtrent fra 1978 og inn på 90-tallet og trivdes utrolig godt. Det tar tid å selge inn en vare, men det var en utfordrende og fantastisk spennende jobb, forteller han.

For  på sin omfattende Japan-reise solgte han skipsmotorer til blant annet Mitsubishi  og Mitsui

– Du må ut å banke på dørene til folk for å skape en merkevare. Enten det er i Åsane eller i Japan, sier han om dagene da han utforsket motormarkedet i landet som har Stillehavet som nærmeste nabo med sine drøyt 130 millioner innbyggere.

Han forteller videre om viktigheten og Rolls Royces rykte i dagens marked. Frederick Henry Royce bygget den først Rolls Royce-bilen i 1884, men selskapets satset stadig mer innenfor flyindustrien og deres første flymotor, Rolls Royce-Eagle, ble bygget 1914. Noen år seinere var produksjon av flymotorer størst i selskapet.

– Folk forbinder gjerne Rolls Royce med biler når de hører navnet. Ja, men Rolls Royce sluttet med bilproduksjon i 1972, påpeker han.

– Betyr mye for Åsane

– Jeg husker vi startet med å levere gassmotorer til blant andre Danmark, Nederland, Bangladesh, India og USA på slutten i 1991. Navnet Rolls Royce betyr veldig mye, og er verdenskjent, påpeker han.

– Hva betyr Rolls Royce på Hordvikneset for Åsane?

– Veldig mye, tror jeg. Bedriften er viktig for det lokale næringslivet, og for Åsane som bydel. Da gamle bedrifter ble lagt ned i Åsane, kom mange av arbeiderne, spesielt fra Salhus for å jobbe, og mange lokale ansatte er fortsatt en viktig del av Rolls Royce, understreker han.

Storproduksjon

Åsane Tidende fikk også en omvisning i det over 20.000 kvadratmeter-store lokalet til motorprodusenten etter den offisielle verdenslanseringen av den nye åtte-sylinders kraftpakken av en motor.

Dag Lygren viser oss hvordan prosessen fra de minste delene i en motor settes sammen til å bli et enormt skue av båt, bil- eller skipsmotor i en bedrift med over 400 ansatte innenfor de ulike avdelingene.

– Alt settes sammen del for del på tvers av 40 forskjellige avdelinger. Det går for eksempel ti timer per sylinder vi lager. Det sier litt om den lange prosessen dette faktisk er, sier Lygren.

– 90 prosent av motorene våre er mekaniske. Nå feirer vi 70 år med egenutviklede serieproduserte motorer, og det er klart at det er stort, påpeker Lygren, som har fem år bak seg i den Åsane-lokaliserte storbedriften.

Et stykke historie

Gerhard Sundt, som har mange år bak seg i bedriften, viser oss det såkalte muséet, der vi får noen glimt av et knippe klassiske Rolls Royce-motorer fra før- og etterkrigstiden.

– Vår første egenproduserte motor som vi brukte til båt, ble produsert i 1946. Vi tegnet vår egen motor, og den ble tatt i bruk etter krigen, sier han og viser stolt frem originalen fra den tiden. Bergen Engines, som navnet er nå, tegner og produserer fortsatt sine egne motorer. De er hovedleverandøren til Rolls Royce den dag i dag.

Han supplerer:

– Vi kalte den bare for ”komfyren”, og den ble brukt på slike båter, sier han og viser til gamle bilder på veggen.

110 hester

– Hvor lenge var denne motoren i bruk?

– Den levde vel til en eller annen gang på 1980-tallet. Den hadde 110 hestekrefter, mimrer han.

– Vi produserte dampmotorer før 2. verdenskrig.

Selskapet har også forsynt landets mest kjente båt med motorkraft.

– Statsråd Lehmkuhl har lenge hatt Rolls Royce-motorer. Den første vi ga den var en D-motor, før vi skiftet den ut og erstattet med en fjerde generasjons K-motor, forteller han.

Hasse Villanger er formann for reisemontører og er inne i sitt tiende år i Rolls Royce.

– Jeg trives veldig godt og er stolt av arbeidsplassen min. Vi har mye lærlinger nå, og et veldig godt miljø.  Det er en bedrift som byr på mange utfordringer, i tillegg til at du har alle muligheter til å utvikle deg og klatre videre inne i systemet, påpeker han.

Av

Erik Madsen

erik@aasanetidende.no