Lokalavis for Åsane og omegn!
  • KLART FOR ÅPNING: I dag åpner Eikåstunnelen, og dette blir markert med tunnelvandring, underholdning og snorklipping. (Foto: Statens vegvesen)

Åpner i dag

Statens vegvesen gikk i gang med veiprosjektet E39 Vågsbotn-Hylkje våren 2012. I dag er det duket for offisiell åpning med tunnelvandring, underholdning og snorklipping.

– Det er både kjekt og vemodig å slippe prosjektet, sier byggeleder Katrine Sælensminde Erstad.

I dag blir det storstilt markering av at Eikåstunnelen og resten av veiprosjektet E39 Vågsbotn-Hylkje blir åpnet for trafikk. Det hele starter med en åpen dag klokken 11.30.

– Da får alle som ønsker å se området bli med på en tunnelvandring. I tillegg skal Nyborg brassband spille for oss, forteller Katrine Sælensminde Erstad, byggeleder for prosjektet i Statens vegvesen.

Statsråden klipper snoren

Etterpå er det klart for åpning av torvhuset i stein som har blitt gjenreist på området. Det skjer klokken 13.00, og da det blir underholdning av både Cato & Claus og Bjørn Jensen.

– Det er fylkeskultursjef Anna Elisa Tryti, som skal åpne torvhuset, opplyser Erstad.

En halvtime senere er det duket for den store offisielle åpningen av veiprosjektet som Statens vegvesen startet på for over to år siden. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) kommer for å klippe snoren.

– Statsråden og flere andre gjester blir kjørt gjennom anlegget i buss aller først. Deretter blir det åpnet for ordinær trafikk. Der er derfor litt tilfeldig hvem som får æren av å være den første bilisten gjennom tunnelen, sier Erstad med et smil.   

En innkjøringsperiode

Byggelederen er litt spent på hvor mange som kommer til å benytte seg av direkterampen fra Bergen mot Nordhordland de første dagene.

– Det blir spennende å se hvor mange bilister som velger benytte det nye feltet som løfter seg over rundkjøringen og går videre inn i tunnelen nå like etter at veien blir åpnet. Det kommer uansett til å gå seg til etter hvert, sier hun.    

Erstad forteller også det i starten kommer til å være en innkjøringsperiode for de to lyskryssene som befinner seg innenfor prosjektområdet.

– Det ene er ved Haukås næringspark, mens det andre befinner seg der gamleveien møter den nye på nordsiden av tunnelen. Intervallene for hvor ofte og lenge det er grønt for de ulike retningene vil nok ikke fungere optimalt i starten. Dette kommer vi til å justere underveis, sier hun.

Erstad legger til at det er nødvendig med en periode med innkjøring, slik at Statens vegvesen får et innblikk i hvor mange biler som kjører gjennom lyskrysset i de ulike retningene. 

 

Les hele artikkelen i vår papirutgave.

Av

Nina Johnsen

nina@aasanetidende.no

Relaterte saker