Lokalavis for Åsane og omegn!
  • INGEN BYBANE TIL ÅSANE: Åsane kan nå sannsynligvis skyte en hvit pinne etter et skinnegående alternativ. (Foto: Magne Fonn Hafskor)

  • KØ PÅ MOTORVEIEN: Ved 07.30-tiden i går ble Fløyfjellstunnelen stengt i sørgående retning, etter at en bil krasjet i tunnelveggen. Dette skapte kaos i morgenrushet, og klokken 8.30 stod køen like til Nyborg. Dette er ikke noe uvanlig syn i Åsane, en bydel som nå sannsynligvis kan skyte en hvit pinne etter et skinnegående alternativ. (Foto: Magne Fonn Hafskor)

  • SVIK: Åsanes voksesmerter tiltar for hvert år; samtidig blir listen over byrådets løftebrudd i Åsane stadig lenger. 

Sviket mot Åsane

I dag, tre dager etter byrådsleder Martin Smith-Sivertsens snuoperasjon i bybanesaken, er det på tide å sette seg ned og slikke sårene. Det er bare å innse det: Åsane blir sviktet, nok en gang.

Fra lederplass i Åsane Tidende har vi kjempet en årelang kamp for det eneste realistiske alternativet, som er å bygge ut bybane til Åsane via Bryggen i Bergen. Inntil nå har vi ikke hørt et eneste overbevisende argument om hvorfor dette ikke lar seg gjøre. Det eneste er at bystyrets flertall sier nei. Dette er for øvrig det samme bystyret som sier nei til biltrafikk over Bryggen. Spørsmålet blir da: Hva blir tilbake?

Når bymiljøtunnelen er bygget, og biltrafikken ledet gjennom den fra Sandviken til Fjøsangerveien; hva blir da tilbake på verdensarvstedet - annet enn et vakkert postkort?

Bybanen skaper byutvikling, det er mantraet her. Det ville den også gjort på Bryggen, med stoppesteder på Torget og Sandbrogaten. Dessuten ville den om mulig gjort det vakre postkortet enda vakrere. For en ting er sikkert, Bybanen er estetisk svært tiltalende. I tillegg er den både miljøvennlig, stillegående og moderne. Den ser ut som fremtiden.

Kanskje det er her det butter imot. For er det noe et overveiende konservativt byråd frykter, så er det vel fremtiden. Det vante er det trygge, enten det er snakk om endeløse bilkøer på motorveien, astmafremkallende byluft eller støyende trafikk. Bybane er fint, men den bør ligne på noe kjent.

På sett og vis gjør den også det. Bybanen ligner på en buss, og den er et kollektivt transportmiddel. Men den er også noe mer. Samfunnsplanleggere sier at reisetid nesten er underordnet når det kommer til bybane. Erfaringer fra byer i Europa viser at skinnegående kollektivtrafikk har et helt annet potensiale for å skape byutvikling enn buss. I begynnelsen var det mange, spesielt politikere, som ikke trodde på det, ikke minst siden det var få eksempler på dette fra Norge. Byutviklere og utbyggere har derimot vært opptatt av dette fra dag én.

Når bybanen lander et sted, så er den der. Det er noe som eiendomsutviklere setter høyt. Bygger de i nærheten av et bybanestopp, så vet de at det vil være der også om 40 år. I Oslo har det vært en tilsvarende utvikling rundt T-banestoppene, noe som muligens kan gi fornyet håp i og med at det er et slikt alternativ byrådsleder Smith-Sivertsen nå ser for seg i Åsane. Problemet er at T-bane er laget for store menneskemengder. I så måte er Oslo Europas minste by med T-banestruktur.

– Bergen er godt tjent med bybane, og bør ikke rote seg inn i T-banespørsmålet, rådet Fredrik Barth, sivilarkitekt ved Asplan Viak, i et større intervju med Åsane Tidende i februar.
Her kommenterte han også påstanden om bybane som en «somletrikk», noe mange mener er et holdbart argument mot videre utbygging.

– Bybanen var aldri ment å ha en ekspressfunksjon, sa Barth, og forklarte at med en hurtiggående bybane, vil bussene måtte kjøre kronglerutene, mens bybanen får ekspressfunksjonen.
Da mister man samtidig byutviklingspotensialet, som er den viktigste årsaken til å bygge bybane.

En utfordring i Åsane, som byutviklingsbyråd Henning Warloe (H) pekte på under tirsdagens pressekonferanse, er at traseen er lagt opp med få stoppesteder. Fra Byparken til Nesttun er det hele 15 holdeplasser, mens det kun er lagt inn seks stoppesteder fra NHH til Åsane sentrum. Warloe forklarer dette med at det er «ganske skrint med utviklingsmuligheter» langs den planlagte traseen.

– Det er en del planer i Eidsvåg, men ellers vil Åsane-banen gå mye i ødeland. Det er blant annet derfor vi ønsker å se på et litt annet transportkonsept den veien, med rask tunnelløsning, sa Warloe i et intervju med Bergens Tidende like etter pressekonferansen på tirsdag.

Åsane Tidende er ikke enig med byråden. Tvert imot, sier vi, og viser gjerne nok en gang til Fredrik Barth - som forklarer at Bergen kommune, i silingen av de ulike traseene, har valgt å legge mer vekt på eksisterende arbeids- og boligområder. Andre bybaneprosjekter i Europa har derimot lagt stoppesteder på steder der det på utbyggingstidspunktet ikke fantes noen ting, nettopp for å skape utvikling.

Drømmen, slik Åsane Tidende ser det, ville vært å få en Åsane-trasé med stoppesteder ved NHH, Øyjorden, Lønborg, Eidsvågneset, Eidsvåg, Åstveit, Tertneskrysset, Tertnes, Hesthaugveien, Åsane sentrum, C-feltet, Nyborg, Vågsbotn - og muligens flere. Det kunne betydd mye for byutviklingen i en hardt presset bydel, der bilkøene i morgenrushet noen ganger står fra Fløyfjellstunnelen til Åsane sentrum.

Her er det nok å vise til gårsdagen, da Fløyfjellstunnelen rundt klokken 7.30 ble stengt i sørgående retning - etter at en bil krasjet i tunnelveggen. Dette skapte kaos i morgenrushet, og klokken 8.30 stod køen like til Nyborg. Dette er ikke noe uvanlig syn i Åsane, en bydel som nå sannsynligvis kan skyte en hvit pinne etter et skinnegående alternativ.

Det er rett og slett bare å konstatere at Åsane sviktes igjen. Heldigvis for bystyret har åsabuen en sindig natur som tar det meste med stoisk ro. Nok et gigantisk kjøpesenter i bydelen? Jaja, det er vel godt for noe. Sentrumsplanene skrinlegges? Vel, de virket jo noe vidløftige. Ny utsettelse av kulturhuset? Tja, men det kommer nok før eller siden. Fortsatt ingen planer for Myrdal idrettspark? Nei, men gjett om det skal bli bra når den kommer!

Ingen bybane til Åsane? Begeret er ikke fullt før det renner over.

Av

Magne Fonn Hafskor

Relaterte saker