Lokalavis for Åsane og omegn!
  • «BUSSER DU I DAG?» MØTTE SKYSS: – Dette er fantastisk. Vi setter stor pris på dette engasjementet, sier Camilla Lundberg Berntzen. Fra venstre: Bjarte Årvik, Stian Sundseth og Camilla Lundberg Berntzen.
     

På tur med monsterbussen

– Se etter noe som minner om Bybanen, sier Stian Sundseth fra Morvik, ungdommen bak Facebook-siden «Busser du i dag?», som på fredag ettermiddag inviterte til tur med «monsterbussen» sammen med Skyss.

Det ble flere runder med linje 9 fra Festplassen til Kronstad da Åsane Tidende hengte seg på monster-bussturen sammen med en rekke ungdommer fra Facebook-gruppen «Busser du i dag?». Med på rundene var også to representanter for Skyss: Kommunikasjonsrådgiver Camilla Lundberg Berntzen og driftsjef Bjarte Årvik.

Facebook-gruppe i vekst

Busser du i dag?-gruppen har som formål å «forbedre det kollektive tilbudet i Bergen og vise hvor viktig det er for både byen, miljøet, arbeidsplasser og reisende», intet mindre. I skrivende stund er de oppe i 476 medlemmer, de fleste ungdommer/skoleelever.

«Hvis du vil vise din støtte, eller bare tilbringe et par koselige timer med fine folk, så ta turen med linje 9 på fredag fra 15:30 og utover ettermiddagen» lød oppfordringen i gruppen før helgen. Oppmøtet var likevel magert, men som et plaster på såret ble både Skyss, BA og Åsane Tidende med.

Ligner på Bybanen

– Se etter en buss som ligner på bybanen, oppfordrer Stian Sundseth mens vi står og venter på Festplassen.
Det er bitende kaldt denne ettermiddagen, men heldigvis er maksibussen på linje 9 i rute. På slaget 15.30 legger den 24 meter lange bussen til som et skip på holdeplassen, og ja, den ligner veldig på Bybanen.

Om bord er det både romslig og varmt. «Busser du i dag?»-gjengen samler seg på de bakerste setene, og de to Skyss-representantene følger på. Ellers glimrer passasjerene med sitt fravær på turen, noe som bekrefter det Stian Sundseth fortalte Åsane Tidende forrige tirsdag.

– Sett heller maksibusser inn i skytteltrafikk fra Åsane til Bergen sentrum, lød oppfordringen hans da.

Et bra alternativ

– Kunne det vært behov for et slikt tilbud i Åsane? spør vi idet vi setter oss ned til et lite intervju under den gyngende bussreisen.
– Det ligger ingen planer om dette nå. Vi har ikke mottatt noen klager på det eksisterende tilbudet, sier Bjarte Årvik.
– Linje 3, 4 og 5 går alle fra Åsane terminal, legger Camilla Lundberg Berntzen til.

– Det er mye bra i busstilbudet fra Åsane, bekrefter Sundseth.
– Men det burde vært gjort noe for å bytte ut deler av bussflåten, og da tenker jeg at maksibussene kunne vært et bra alternativ.

Kreves dispensasjon

– På grunn av lengden trenger disse bussene en spesiell godkjenning fra Vegdirektoratet for hvor de kan gå, sier Årvik.

Foreløpig er det kun gitt dispensasjon for linje 9 og linje 2. Årvik er også bekymret for om det kan bli for tungt for disse bussene, spesielt fra bunnen av Eidsvåg og opp - enten i retning Eidsvågtunnelen eller Åsane sentrum.
– Bussene som går der nå, sliter også med å komme opp bakkene der, kommenterer Sundseth.

Komfort betyr mye

Både de to Skyss-representantene og Stian Sundseth sier seg fornøyd med dagens busstilbud fra Åsane.
– Folk fra Åsane er flinke til å reise kollektivt, og mange reisende betyr at det er lettere å plassere et godt tilbud der, mener Årvik.
– Tilbudet trekker folk. Der det går oftere busser, reiser også folk mer, sier Sundseth.

Det han er mest opptatt av, er komfort. Den mener han kan bli bedre, og viser nok en gang til maksibussen vi er om bord i.
– For denne modellen er det lagt ekstra vekt på komfort, bekrefter Berntzen.

Linje uten passasjerer

– Men hvorfor bruker dere maksibussene på en linje uten passasjerer? utfordrer Sundseth.
– Vi er klar over at det er få som bruker dette tilbudet, innrømmer Berntzen.
– Det er litt overraskende. 7000 personer skal daglig til og fra Kronstad og Høyskolen, og Bybanen er allerede full. Kanskje vi burde markedsført tilbudet litt ekstra.
– Jeg tror at problemet er at Bybanen oppleves som mer effektiv, sier Sundseth.

Foreløpig er likevel ikke passasjertallet det viktigste for maksibussene.
– Dette er en testbuss, forklarer Årvik.
– Den er gassdrevet, og bruker blant annet bremseeffekten til å lade batteriene.

Drives av biogass

Maksibussene er finansiert i samarbeid mellom Transnova, EU og Hordaland fylkeskommune. Innkjøpet har bakgrunn i EU-prosjektet Baltic Biogas Bus, som skal spre kunnskap og peke på utviklingsmuligheter for biogass i busser. Strømmen i maksibussene blir produsert fra en biogassmotor som lader batteriet i bussen, i tillegg til å levere strøm til elektromotorene.

– Biogass er klimanøytralt. En viktig del av prosjektet er å overvåke og analysere utslipp og energiforbruk. Høgskolen i Bergen spiller en viktig rolle i dette arbeidet, sier Årvik.
– Så dette er fremtidens buss?
– Ja, vi håper det.
 

Av

Magne Fonn Hafskor

Relaterte saker