Lokalavis for Åsane og omegn!
  • SMIR SMYKKER SELV: William Henriksen Fosse og Martin Pedersen Rebnord i Åsane hammersmie UB smir smykkene de selger i sin egen smie. – Det er kjekt å komme hit på fylkesmessen for å vise frem det vi driver med, sier de til Åsane Tidende. 

  • NYTT FAG: På Tertnes videregående skole er det første gang Ungt entreprenørskap står på timeplanen. På fylkesmessen i Grieghallen deltok Tertnes-elever fra ulike ungdomsbedrifter, og de er glade for at de valgte å ta dette faget. Bak: Kevin Flatemo, Andreas Sagstad, Mathilde Brox, Eirik Hopland, Jone Johansen og Kenny Muhire. Foran: Nicholas Haukeland, Jakob Mortensen, Sunniva Skønberg, Diana Nygård, Malin Røssland og Torgeir Matre Sandvik. 

  • – LÆRERIKT: Mathilde Brox, Malin Røssland, Sunniva Skønberg, Jone Johansen og Andreas Sagstad i Athletic Kids UB er fornøyde med faget Ungt entreprenørskap. – Vi blir mer selvstendige og lærer mer av gjøre ting i praksis fremfor kun å pugge teori, sier de til Åsane Tidende.  

– Håndverket kan ikke dø ut

Ungdommene i Åsane hammersmie UB smir smykker inspirert av norrøn mytologi i egen smie. – Det viktigste for oss er å spre budskapet om at dette fantastiske håndverket ikke må dø ut, sier William Henriksen Fosse og Martin Pedersen Rebnord.

Åsane hammersmie UB fra U. Pihl videregående skole var en av over 90 ungdomsbedrifter som deltok på årets fylkesmesse i Grieghallen i forrige uke. Dette er en viktig salgs- og markedsføringsarena for elevene, og messen ga dem en god mulighet til å vise frem bedriften sin for alt fra næringsliv og politikere til dommere og besøkende fra andre skoler. Det var også en rekke konkurranser involvert, og de ulike ungdomsbedriftene kunne kjempe om alt fra pris for beste logo, beste markedsføring  og beste innovative produkt til beste ungdomsbedrift. William Henriksen Fosse og Martin Pedersen Rebnord i Åsane hammersmie la ikke spesielt stor vekt på å vinne pris.

– Nei, det har ikke så stor betydning for oss. Det selvfølgelig kjekt om folk liker smykkene vi selger, men det viktigste for oss er å vise frem kunsten og tradisjonen til håndverket vårt, sier de til Åsane Tidende.

– En sikker vinner

Rebnord forteller at ideen til å produsere smykker inspirert av norrøn mytologi og kultur i egen smie oppsto allerede før de begynte på faget Ungt entreprenørskap.

– Produktet vårt stammer fra ren interesse for håndverk og norrøn kultur. Vi har begge slektninger som har drevet med denne formen for håndverk. Vi har rett og slett smiekunst i blodårene, sier Rebnord og Fosse.

Majoriteten av smykkene som ungdomsbedriften selger er hammere.

– Alle kjenner til Tor med hammeren, og derfor er slike smykker en sikker vinner. Vi har også forsøkt oss på noen andre gjenstander vi har sett fra utgravinger. De er imidlertid  vanskeligere å gjenskape, og det er ikke like mange som kjenner disse igjen, sier Rebnord.

– Vi selger en god del smykker, og da spesielt hammere. Bedriften vår tjener penger, men igjen er vår største målsetting å nå ut med budskapet om at smedhåndverket ikke må dø ut. Vi brenner for tradisjonen, og synes det er kjekt å få være her på messen og vise frem det vi driver med, legger Fosse til.   

Imponert over nivået

På fylkesmessen i Grieghallen sto elever på rekke og rad for å presentere bedriftene sine. Ideene var varierte og kreative. Ingrid Stensnes, rådgiver for videregående skole i Ungt entreprenørskap, er fornøyd med messen som ble arrangert for 14. år på rad. 

– For mange av elevene er fylkesmessen det store høydepunktet i arbeidet med ungdomsbedriften sin. Her får de virkelig vist hva de er gode for, sier hun.

Stensnes var imponert over nivået på bedriftene som stilte, og da spesielt de som deltok i konkurransen om å bli kåret til den beste ungdomsbedriften i Hordaland.

– I tillegg synes jeg Åsane hammersmie har kommet opp med et artig og stilig konsept. De har benyttet muligheten til å lære seg et håndverk, og det er både gøy og imponerende, synes rådgiveren.

Fysisk fostring

På Tertnes videregående skole er faget Ungt entreprenørskap nytt av året, og flere ungdomsbedrifter derfra stilte på messen i Grieghallen. Ungdommene i Athletic Kids gir et fritidstilbud for barn på 4. til 7. trinn.

– I nærmiljøet vårt på Haukås, Hylkje og Breistein er det litt lite å gjøre på for barneskoleelever i helgene på denne årstiden. Vi bestemte oss derfor for å gi dem et fritidstilbud på søndager, sier Jone Johansen.    

Malin Røssland forteller at de tok kontakt med Hovding, og ungdomsbedriften har blitt en undergruppe i idrettslaget. Aktivitetene finner sted i gymsalen på Haukås skole.

– Tilbudet har blitt positivt mottatt. Det er vel ingenting som er bedre enn fysisk aktivitet på en søndag, sier hun med et smil.

Andreas Sagstad forteller at det er mellom ti og 15 unger som deltar på aktivitetstilbudet de utvalgte søndagene de tre første månedene dette året.

– Vi hadde håpet på litt større oppslutning, men tilbudet er helt nytt. Noe av det vi har lært er at vi burde gått direkte til foreldrene. En lapp i skolesekken kan fort bli borte eller glemt, sier han.

Blir mer selvstendige

Mathilde Brox fremhever at det viktigste likevel er at barna som har deltatt har hatt det kjekt.

– De får selv komme med ønsker til aktiviteter, men vi har oversikt og kontroll, sier hun.

– Det vi driver med kan best beskrives som kontrollert kaos, sier Johansen.

Før de gikk i gang med selve aktivitetssøndagene har gruppen brukt mye tid på oppstart av ungdomsbedriften og markedsføring. Etter påske starter jobben med å legge den ned igjen.

– Vi har lagt ned mye tid og energi i dette faget, og rent salgsmessig har vi gjort det bra, sier Sunniva Skønberg.

Athletic Kids var påmeldt i flere konkurransekategorier, men det ble dessverre ingen pris på dem under fylkesmessen.

– Vi hadde ikke forventet å vinne, men vi er selvfølgelig litt skuffet likevel, sier Johansen.

De fem Tertnes-elevene er glade for at de valgte Ungt entreprenørskap som fag på skolen.

– Det er veldig lærerikt. Her får vi kunnskap om å starte opp, drive og avslutte en bedrift. Faget gjør oss mer selvstendige, og vi lærer mer av å gjøre ting i praksis enn å kun pugge teori, avslutter gjengen i Athletic Kids.  

Av

Nina Johnsen

nina@aasanetidende.no

Relaterte saker