Lokalavis for Åsane og omegn!
  • OPPRØRT: Da Lilly Stangeland ble informert om avviklingen av Post i butikk på Kiwi, var det nesten vanskelig å tro. – Det er jo så kronglete å komme seg til Horisont, og hva med de som bruker rullestol? Det er viktig å ha Posten i nærheten.

Post i butikk avvikles:

– Nei! Her som det bor så mange eldre?

Da Åsane Tidende besøkte Kiwi-butikken på Toppe tirsdag ettermiddag hadde ikke alle fått med seg nyheten. Men reaksjonene var stort sett de samme. – Nei, alvorlig talt. Nå må de gi seg, tordner Lilly Stangeland (62) fra Marikollen.

De som er bosatt på Mjølkeråen og i enkelte deler av Salhus har under to måneder igjen før Post i butikk på Kiwi avvikles. Da må de hente pakkene sine på Horisont, drøye 4,3 kilometer unna. Det fikk flere av de fremmøtte til å reagere.

– Nei, alvorlig talt. Her som det bor så mange eldre? Nå må de gi seg, sier Lilly Stangeland opprørt.

Kronglete tilkomst

62-åringen har vært fornøyd med området, spesielt med tanke på den enkle tilgangen til det aller nødvendigste.

– Jeg har alltid tenkt at her kan jeg bli gammel. Her har jeg alt jeg trenger; post, butikk, bank i butikk. Ikke nå lenger.

Plasseringen på Horisont vekker oppsikt.

– Der er det jo så kronglete å komme seg til, og hva med de som bruker rullestol? Det er viktig å ha Posten i nærheten, understreker hun.

Synd med sentralisering

Stangeland får støtte av Ann-Magritt Vasenden (65), som er bosatt i Tellevikveien.

– Jeg har Salhus som postadresse, og så må jeg helt opp til Horisont for å hente pakker? Det er dumt. Det er synd at alt blir så sentralisert, og dette kan skape problemer for de som ikke har så lett for å komme seg rundt. De må jo få andre til å kjøre seg.

Vasenden har vært knyttet til Kiwis Post i butikk i seks år, og har vært jevnlig innom for kjøp av frimerker samt henting og sending av pakker.

– Vi blir rådet til å bruke mindre tid i bilen, og nå må vi kjøre langt. Da blir det jo enda mer trafikk. Det er heller ikke alltid like lett for eldre mennesker å finne ut av slike endringer. Ikke alle har tilgang på Internett.

Kiwi prioriterer butikkdrift

– Tidligere i år valgte Posten å si opp avtalen vi hadde for Post i butikk ett år før opprinnelig utløp, for å legge kontrakten ut på anbud. Vi valgte i den forbindelse å prioritere å satse mer på vår kjernevirksomhet; butikkdrift. Det er arbeidskrevende å drifte et godt postpunkt, og frigjorte ressurser fremover vil brukes på å levere en enda bedre butikk, forteller regionssjef Jan Olav Mjøs.

Det vil fremdeles være anledning for å hente pakker på butikken gjennom Kiwis samarbeid med Mypack/Postnord. Med tilleggstjenesten Bank i butikk i samarbeid med DNB vil det fortsatt være mulig å få utført enkle banktjenester som innskudd, uttak, giroinnbetaling og giroutbetaling ved butikken.

– Vi har forståelse for at det for noen kan være tungvint å reise til Horisont for enkelte tjenester, men vi håper at redusert kassekø og en enda bedre butikk på Toppe vil oppleves som bra for mange av våre kunder, avslutter Mjøs.

Distriktssjef i Posten, Ann Helen Eide Helland, forteller at det jobbes med å beholde den røde postkassen på utsiden av butikken. I så fall vil det være mulig å sende brev, men det er ikke avklart på nåværende tidspunkt.

– Veldig tungvint

Elin Gjelseng (54) fra Solsmittet er også opprørt over nyheten.

– Dette er veldig, veldig dårlig gjort mot de som bor her. Veldig tungvint. Det er greit nok for oss som er unge, men her bor det mange eldre. Først forsvant minibanken, og nå Posten. Det blir verre og verre å bo utenfor et senter.

– Det blir jo dyrere også. Hvis man skal hente en tung pakke, kan man jo ikke ta bussen. Skal man måtte ta taxi for å hente pakkene sine? spør hun.

Av

Martine H. Leknes

Relaterte saker