Lokalavis for Åsane og omegn!
  • «MITT ANDRE HJEM»: Eikås Motorsenter har vært mitt andre hjem siden jeg var guttunge. Denne banen ble vel bygget i 98/99, og min far har kjørt her siden 2001. Jeg har tilbragt omtrent hver tirsdag og lørdag her så lenge jeg kan huske, bak rattet på en Go Kart. 

Andreas skal ta innersvingen på Petter

Andreas Bakkerud har ingen planer om å forbli i skyggen av Petter Solberg.

Vi møter energibunten på det vi tror er en av hans sjeldne fridager, her er hans andre hjem: Eikås Motorsenter.

Nå skal det vise seg at helt fri hadde ikke Andreas. Han mente bare at han hadde satt av tid fra autografsigneringer, motivasjonstaler og andre sponsoroppgaver. Men fremdeles måtte han gjennomføre sin daglige rutine for å holde kroppen i form til de ekstreme påkjenningene han utsetter den for i rotteracet det er å være i verdenstoppen.

Hjemmebane

– Her har du vært før, Andreas?

– Jepp. Eikås Motorsenter har vært mitt andre hjem siden jeg var guttunge. Denne banen ble vel bygget i 98/99, og min far har kjørt her siden 2001. Jeg har tilbragt omtrent hver tirsdag og lørdag her så lenge jeg kan huske, bak rattet på en Go Kart.

– Så det er egentlig her, bak rattet på en Go Kart det hele startet?

– Jepp. De fleste i motorsport går faktisk den veien, Go Kart gir en veldig bra grunnstein. Det er derfor jeg prøver å bygge et eget team selv- Mr. Baby Blue Jr. Team. For å få unger opp og frem, og skape et miljø. Der har vi unger fra som fra tidlig alder får prøve å beherske nye ting uten egentlig særlig fokus på prestasjoner, mer lek og moro. Så etter hvert blir de mer resultatsfokusert og da merker man hvem som skiller seg litt fra esten. To gutter i teamet: Adrian Bertelsen og Colin Handeland gjør det faktisk veldig godt. Det er kult å la dem kose seg med motorsport lenge før de eventuelt kommer til det punktet jeg er på nå.

– Koser du deg ikke lenger?

– Jo, men nå handler det om veldig mye mer. Siden jeg var 15 år, har det for eksempel handlet veldig mye om sponsorjakting. Slikt er ikke det jeg liker best ved dette. Å prøve å få økonomisk hjelp, men jeg har lært litt teknikker av Handeland senior, far til Colin i Go Kart teamet mitt.

Det handler nemlig veldig mye om penger på dette nivået. Man kan vel si at bilen min koster 15 000 kroner per kilometer den ruller. Det blir litt i løpet av et år. Rundt 10 millioner.

– Enormt støtteapparat

– Sponsorene vil jo ha valuta for støtten også? Da er det vel presse som er interessant?

– Ja, og så hjelper det å bli sett og hørt. Og det blir vi.

– Vi?

– Ja, heiagjengen. Eller fanklubben, eller hva man skal kalle det, hehe. Jeg har et enormt støtteapparat i form av mennesker som reiser rundt og heier på meg. Vi er definitivt den gjengen som blir best lagt merke til rundt i løypene. Det sitter både jeg og sponsorer ekstrem pris på. De reiser jo rundt hele verden for å heie. Så er det et stort team. Vi er 76 partnere  i sirkuset inklusive sponsorer. Bare i Portugal var vi 35 personer i teamet, som jobbet med meg og bil.

– Hvordan er det å reise rundt i hele verden som rallycross-utøver? Møter du noe helter, og hvordan er det med fans i utlandet?

– Ja, man møter jo stjerner i sporten liksom. En av dem er jo selvfølgelig Petter. Første gangen jeg møtte ham, var jeg faktisk litt shaky. Hadde jo sett opp til han i mange år, og har alltid hatt stor respekt for ham. Men Petter er en jovial type, så det gikk fint.

Solberg ble forbanna

– Men dere ble uvenner eller?

– Nja. Han ble forbanna, ja. Hehe. Men det var i fjor, og hvert poeng talte i VM-sammenheng. Jeg er riktignok svar for Schanche-tiden der fightene var ekstremt underholdende, men denne fighten vår var egentlig ikke voldsom. Jeg gav Petter en liten «love-tap», ikke med overlegg selvsagt, men ting skjer ekstremt fort. Det resulterte i at Petter havnet på en tredje plass, mens jeg fikk andre. Det likte han ikke. Men vi er kompiser nå altså.

– Hvorfor? Du var vel bedre? Ser du også slik på det?

– Om jeg er bedre enn Petter? Nja. Han har en ekstrem bilkontroll. Bedre enn meg. Jeg er nok kanskje litt raskere i stilen, men uansett skal jeg bli bedre enn Petter på alt. Det må jeg.

– Er du lei av å havne litt i skyggen av den tidligere verdensmesteren?

– Hehehe. Tja. Jo, han er jo gæmlis blitt vettu. Neida. Det er klart man er jo her for å vinne, og Petter har gjort ekstemt mye for sporten, så det er nok forståelig at han er i rampelyset, men, ja. Det skal bli min tid nå.

– Tilbake til fans. Hvordan er det rundt i den store verden? Her hjemme i Åsane vet jo alle hvem du er.

– Hahaha, ja det har hendt at det er litt ville tilstander. Jeg har opplevd å ha seks livvakter rundt meg på enkelte arrangement, følte meg litt som Justin Bieber da.

– Blir ikke det masete? Tar det ikke bort fokuset ditt, som du må ha for å kjøre bil?

– Jeg blir litt satt ut når damene vil at jeg skal skrive navnet på brystene eller rumpen, men heldigvis skjer ikke det hele tiden!

Mor er fan

– Du er jo blitt voldsomt populær, ikke bare her i Åsane- men hele Norge heier jo. Kanskje din mor aller mest?

– Ja, det er kjempehyggelig! Supporterne er superviktige! Jeg tror vi er rundt 30 000 bare på Facebook nå. Og mamma ja. Ann Kristin. Hun er helt vill. Hun er egentlig verst. Hopper på bordet og sånn, hehe. Men hun er i det daglige ansvarlig for å jekke det hele ned, tro det eller ei. Jeg er litt for mye ja-menneske. Så hun må liksom sørge for at jeg ikke gaper alt for høyt, eller blir lurt da.

Men i følge Andreas blir det aldri masete – han lever guttedrømmen sin, selv om han kjører 13 løp i året, og dermed reiser til Portugal, Argentina, Frankrike, Canada, og ser mer flyplasser og hotellrom enn de fleste av oss. I tillegg bruker han mesteparten av fritiden til sponsoroppdrag, intervjuer og trening. Og apropos det; nå må vi runde av, sier Andreas. Eller Åsane Tidende kan jo følge med meg opp på treningssenteret?

For det er en del av dagen til Andreas. Trene fysikk. Når man skal ratte en bil som for det første koster tre millioner, men også har 600 hk og svimlende 900 Nm i dreiemoment, så sier det seg selv at kroppen må tåle påkjenninger godt. For når man drar fra 0-100 km/t på 1,9 sekunder, da melder G-krefter seg som ingen av oss er vant til.

 

Neste runde i VM-sirkuset for Andreas Bakkerud er kommende helg i belgiske Mettet. Så drar Morvik-karen videre til England og Lydden Hill helgen etter for å kjøre fjerde runde.

 

Av

Kaj Alver

Relaterte saker