Lokalavis for Åsane og omegn!
  • STORT BLIKKFANG: – Dette skal vi plassere ved inngangen, sier Odd Rune Bjørge om det store gatekunstbildet Ikea har mottatt fra signaturen M.U.M. Til høyre: Eirin Iversen.


     

  • DEKORERTE HAGESTOLER: BART-kunstneren Tag fikk frie tøyler til å dekorere et Ikea-produkt, og valgte en hagestol. 

Gatekunst-utstilling på Ikea

Fra førstkommende fredag og frem til 19. juni har du muligheten til å sikre deg sjelden gatekunst, og det uten å være nødt til å tømme bankkontoen.

Ikea globalt kjører nå kampanjen Ikea Art Event, der de blant annet har invitert 12 gatekunstnere fra hele verden til å skape 12 unike gatekunstplakater. Disse trykkes i et begrenset opplag, og blir lagt ut for salg 15. juni. Ikea Åsane har fulgt denne kampanjen opp lokalt ved å inngå et samarbeid med gatekunst-kollektivet BART.

– Jeg kjente ikke så mye til gatekunst fra før, men fikk interesse for det etter at Joy dekorerte undergangen vår, sier Bjørge, som møter Åsane Tidende sammen med Eirin Iversen, som er kommersiell aktivitetsleder ved Ikea Åsane.

– BART er store her i Bergen, sier hun.
– Vi ville gripe muligheten til å gjøre noe lokalt, så vi inviterte de inn til å lage en utstilling.

Hagestol med gatekunst

Dette blir en salgsutstilling der både de internasjonale plakatene og lokalt produserte verker vil være med. Så langt har Ikea mottatt et «board» malt på en stor kryssfinerplate, signert M.U.M., og fem hagestoler dekorert av signaturen Tag.
– Vi gjør dette fordi vi vil ha kunsten ut til folket, sier Iversen.
– Det ligger vel litt i konseptet deres også, med designmøbler til fornuftige priser?
– Ja, vi kaller det «demokratisk design», bekrefter varehussjef Odd Rune Bjørge.

Nå ser de frem til utstillingsåpningen førstkommende fredag kl. 14, og håper riktig mange vil innfinne seg på åpningen.
– Blir det musserende drikke?
– Det blir litt alkoholfri bobledrikk, lover Iversen.
– Ikea er et familievennlig sted.

Av

Magne Fonn Hafskor

Ikea Art Event

  • Ikeas forretningsidé er å gi folk over hele verden det de kaller demokratisk design – funksjonell design som alle har råd til.
  • Ikea Art Event kommer i forlengelsen av dette, og er tenkt som en måte å gjøre kunsten tilgjengelig for mange mennesker.
  • 12 gatekunstnere fra hele verden ble derfor invitert til å skape 12 unike gatekunstplakater for Ikea. Disse er trykket i et begrenset opplag, og lanseres globalt 15. juni.
  • Ikea forklarer valget av gatekunst med at den er blitt en del av populærkulturen, og på vei til å bli akseptert i den etablerte kunstverdenen, samt at de følte at den har vært «litt rebelsk».
  • «Vi liker å enke på oss selv som et rebelsk, om enn vennlig selskap» forklarer Ikea i utstillingsfolderen.

Relaterte saker