Lokalavis for Åsane og omegn!
  • FEMTE FINALE: – Tyskland er en bane med en utrolig tøff sving. I semien ble det en hard smell, og bilen fikk store skader og hjulene sto i alle retninger. Likevel klarte jeg å kjempe meg til en plass i finalen, forteller Bakkerud som sammen med landsmann og VM-leder Petter Solberg er de to eneste som har vært i alle fem VM-finalene i årets sesong. (Foto: Jakub Nitka)

Kjempet seg til finaleplass

Farten var bra for Andreas Bakkerud. Resultatet og poengfangsten ble helsvart.

– Jeg er veldig fornøyd med min egen prestasjon. Dessverre er det ting utenfor vår kontroll som ødelegger i helgen,  og det gjør at vi til slutt ender opp som nummer seks i finalen og tar bare 11 mesterskapspoeng med oss hjem fra Tyskland, sier Andreas Bakkerud.

– Ødela helgen

Teamet Olsbergs MSE leder fortsatt VM for team, og Bakkerud beholdt tredjeplassen i førermesterskapet tross den dårlige poengfangsten. Han viste igjen i de innledende omgangene at han tilhører verdenstoppen både på rundetidene og heatplasseringene. 

– Vi er helt i toppen på rundetidene, og denne helgen lyktes vi også veldig godt i de innledende omgangene.

 Dessverre var det en liten teknisk feil som ødela hele helgen fullstendig.
Alle biler i VM har en FIA dataloggingsboks i bilen som tar opp alle data fra bilen.
Da arrangørens teknikere sjekket bilen etter tredje omgang var det ingen opptak fra tredje omgang, og Bakkerud ble kalt inn på juryrommet.

– Det er umulig å si hva som har skjedd, og trolig er det en kabel som ikke har vært riktig tilkoblet. Reglene er klare, men jeg å bli ekskludert fra hele tredje omgang er en fryktelig hard straff. Vi hadde ingen fordeler med dette, men det ødela hele helgen min totalt. 

Dermed havnet Bakkerud langt bak og klarte med en god fjerde omgang å ta seg til bakre rekke av semifinalen. Derifra ble det en lang og hard reise til finalens slutt.

Tøff sving

– Tyskland er en bane med en utrolig tøff sving. I semien ble det en hard smell, og bilen fikk store skader og hjulene sto i alle retninger. Likevel klarte jeg å kjempe meg til en plass i finalen, forteller Bakkerud som sammen med landsmann og VM-leder Petter Solberg er de to eneste som har vært i alle fem VM-finalene i årets sesong.

– I finalen var det all inn! Jeg fikk en perfekt start fra bakerste rekke, og kom meg helt fram i ledelsen. Dessverre ble det for tøft å komme seg inn i første sving, og jeg endte opp ute i grusen. Jeg klarte å ta igjen feltet, og satte raskeste rundetid i finalen, forteller Bakkerud som dessverre også fikk en svart slutt på finalen. 

– Det kokte litt i hjelmen da jeg tok igjen Tord Linnerud, jeg bremset alt for sent og traff ham hardt. For det fikk jeg et svartflagg og null poeng i finalen som belønning.

Teamet Ford Olsbergs MSE leder fortsatt VM for team, og Bakkerud beholdt tredjeplassen i førermesterskapet tross den dårlige poengfangsten på bare 11 poeng. 

– Oppsummert føles det som vi har fått dårlig betalt for en jobb som jeg er godt fornøyd med. Nå må vi bare ta det med oss til Høljes og Sverige om to uker, og satse på at vi får betalt i gull der, avslutter Bakkerud med et glis.

Av

Ove Landro

Fakta

Andreas Bakkerud

Født: 10.10.91

Bor: Morvik.

Team: FORD Olsbergs MSE

Bil: Ford Fiesta ST. (Firehjulstrekk, 600 hk og 0-100 km/t på 2.2 sekunder).

Meritter:
Verdensmester med teamet Ford Olsbergs MSE 2014
Europamester Super1600 2011 og 2012

3. Plass i Europamesterskapet Div1a 2010
2. Plass i NM klasse 1 2009

Årets Bilsporttalent i Norge 2010
Årets Bilsportutøver i Norge 2011 

Relaterte saker