Lokalavis for Åsane og omegn!
  • FANT LØSNINGEN: Helene Lid og Martin Gordon Stølsbotn Boxaspen viser løsningen på oppgaven der de skulle lage fire likesidede trekanter av seks blyanter under mattedagen på Breimyra skole. Gruppen løste utfordringen på kort tid. 

  • YATZY-GJENG: Eirik Mjøs, Magnus Ørbeck, Sondre Njøten, Aleksander Taule og Alexander Kvamme Frigaard er akkurat ferdig med et slag Yatzy under mattedagen på Breimyra skole. – Yatzy er gøy. Det er i alle fall bedre enn en vanlig mattetime, sier guttene i 9c. 

  • OVER ELVEN: Anja Høie Mundal, Yasmin Holter Kringstad og Benjamin Gonzalez løste oppgaven om hvordan de skulle få mannen, dyrene og kålhode over en elv uten at noen spiste hverandre. 

     

Lekte seg til lærdom

Elevene i 8b løste kjapt oppgaven om å lage fire likesidede trekanter av seks blyanter, da det var mattematikkdag på Breimyra skole. – Praktisk matte er veldig gøy, sier Martin Gordon Stølsbotn Boxaspen og Helene Lid.

På Breimyra skole hadde de nylig viet hele skoledagen til å lære matematikk på en gøy og sosial måte. Elevene ble delt inn i grupper på mellom syv og ti elever. Alle gruppene konkurrerte mot hverandre, og mattedagen besto av totalt ni poster. Helene Lid og Martin Gordon Stølsbotn Boxaspen synes at dette var et kjekt avbrekk fra hverdagen. 

– Denne formen for matte er gøy. Det er mye bedre enn å kun løse oppgaver fra bøkene, sier Martin. 

Helene er enig med klassekameraten.

– Praktisk matte er kjekt. Dessuten er det viktig å kunne matte. Vi bruker det uten å tenke over det hele tiden i alt fra matlaging til når vi handler i butikken, sier hun. 

Fant løsningen kjapt

På en av postene skulle elevene lage fire likesidede trekanter av seks blyanter, og gruppen til Helene og Martin fant løsningen kjapt. Det var Natalia Berntzen som kom på at de skulle tenke tredimensjonalt. 

– Jeg bruker ofte 3d-prgrammer på datamaskinen, og så nesten med en gang hva som var løsningen, sier hun. 

Matte er imidlertid ikke favorittfaget hennes. 

– Nei, jeg vil enten bli forfatter eller arbeide innen psykologi, sier hun. 

Martin forteller de også har vært utendørs på noen av postene. 

– Vi har blant annet målt hvor stor en 11-bane er diagonalt, forteller åttendeklassingen. 

Helene legger til at de også har spilt Yatzy. 

– Det var gøy! Jeg vant mot han jeg spilte mot, sier hun med et smil. 

Alle poengsummene til deltakerne i gruppen ble slått sammen, og deretter regnet de ut gjennomsnittet. 

– Akkurat i Yatzy er det stort sett bare flaks som avgjør om du vinner. Du må ha gode resultater når du triller terningene for å gjøre det bra, sier de to klassekameratene.   

Hele gruppen benytter også anledningen til å skryte av læreren sin.

– Lars Hauge er en skikkelig flink lærer både i matte og naturfag, sier en samstemt gjeng fra 8b på Breimyra skole. 

Gjør matte til en lek

Rayner Nygård, lærer ved Breimyra skole, har laget programmet til mattedagen sammen med sin kollega Berit Kongsvik. 

– Målet er å lære elevene matte på en gøy måte, sier Nygård. 

Han forteller at det ofte er litt vanskelig å holde på elevene når karakterene er satt.

– Derfor synes vi at konkurransebasert lek der vi sniker inn en del matematikk var en god idé, sier læreren.   

Nygård sier også at noen elever har negative assosiasjoner til mattefaget. 

– Dette er et fag der elevene selv merker fort om de behersker det eller ikke. Svaret på en oppgave er enten rett eller galt. De som får det til synes som regel at matte er gøy. Elever som sliter mer med matte får gjerne dårligere karakter, og dermed synes de ikke at det er så kjekt, sier han til Åsane Tidende.

 

Nygård ønsker derfor at mattedagen skal bidra til å skape et positivt syn på matte for alle elevene. 

– Oppgavene spenner fra å spille Yatzy som inneholder noe enkel hoderegning til å score flest mulig poeng på basketballbanen. Oppgavene er varierte, sier han. 

Skolen hadde også en post som gikk på idealtid. 

– Elevene skal stole på sin indre klokke. De får beskjed om å gå til et punkt i klasserommet på ett minutt uten å benytte noe form for hjelpemiddel som viser tiden, forklarer Nygård. 

Alle må bidra

Han og kollegaen har sørget for at på de aller fleste postene må absolutt alle på gruppen bidra. 

– Dette har vi gjort for å få alle engasjert. Poenget med hele dagen er at ungdommene skal leke og ha det kjekt mens de samtidig lærer matte, sier han. 

Breimyra-elevene fikk ikke vite fasiten på oppgavene da de forlot posten. 

– Ingen får vite verken fasit eller hvordan de ligger an i forhold til de andre gruppene i dag. Tanken bak dette er å holde på motivasjonen deres hele dagen, smiler Nygård.  

 

Yasmin Holter Kringstad, Anja Høie Mundal og Benjamin Gonzalez fra klasse 8c var også ivrige under konkurransen. 

– Vi har akkurat løst en oppgave der vi skulle få en mann, to ulver, en geit, en hund og et kålhode over en elv uten at noen ble spist på andre siden, og det kunne aldri være mer enn tre i båten samtidig, sier Benjamin.

Yasmin og Anja sier at det var kjekt med en litt annerledes skoledag. 

– Ja, dette har vært gøy, smiler de. 

 

På Yatzy-posten møtte Åsane Tidende Eirik Mjøs, Magnus Ørbeck, Sondre Njøten, Aleksander Taule og Alexander Kvamme Frigaard fra klasse 9c. 

– Yatzy er et helt greit spill. Det er i alle fall mye bedre å gjøre dette enn å ha vanlig matte, sier en samstemt guttegjeng.  

Det var ingen tvil om at skolen hadde vekket konkurranseinstinktet hos mange av elevene på mattedagen. Noen synes det var dumt at de ikke fikk vite fasiten på oppgavene med det samme. De fleste synes imidlertid at det var kjekt med lek og konkurranse på skolen. 

– Mattedagen har vært gøy, avslutter Helene og Martin i klasse 8b.  

 

Av

Nina Johnsen

nina@aasanetidende.no

Relaterte saker