Lokalavis for Åsane og omegn!
  • – UTFORDRENDE: Hans Christian Haakonsen deltar på kurs i digital modellering i U82-huset i sommer. – Det som er mest utfordrende er å få figurene til å se realistiske ut. Det er mye å tenke på, sier kursdeltakeren. 

  • LÆRER MYE: Casper Skjellstad, Hans Christian Haakonsen og Robin Wilhelmsen lærte mye på kort tid da de deltok på det tre dager lange kurset i digital modellering. – Det er utrolig gøy, spennende og utfordrende. Vi har lært mye, sier de tre guttene. 

  • FLINK GJENG: Henning Sanden (bak til venstre) synes at de syv kursdeltakerne er flinke til å eksperimentere. – I tillegg plukker de raskt opp programvaren. Det er gøy å se hvor raskt de utvikler seg og mestrer de ulike elementene i digital modellering, sier han.

– Utfordrende å skape realistiske figurer

Casper Skjellstad, Hans Christian Haakonsen og Robin Wilhelmsen synes det var interessant å delta på kurs i digital modellering i U82-huset. – Det er både gøy og vanskelig. Det mest utfordrende er å få figurene til å se ekte ut, sier de tre guttene.

Seks gutter og én jente deltok nylig på sommerkurs i digital modellering som ble arrangert av instruktør Henning Sanden og Arna og Åsane kulturkontor i U82-huset. Casper Skjellstad, Hans Christian Haakonsen og Robin Wilhelmsen synes det er var gøy og spennende å være med på det tre dager lange kurset.

– Vi bruker fantasien til å lage digitale skulpturer. Instruktøren gir oss gøye oppgaver. Nå lager vi drager, sier Casper med et smil.

Hans Christian og Robin er enige.

– Ja, det er både gøy og ganske vanskelig, sier kursdeltakerne.

Realistiske figurer

Robin forteller at den største utfordringen er å få de digitale skulpturene til å se mest mulig ekte ut.

– Det er ganske mye å huske på, sier han.

Hans Christian forteller at et prosjekt starter med en kule.

– Det aller første vi gjør er å lage formen på det vi jobber med. Det kan være alt fra en drage til et ansikt, sier han. 

Casper legger til at de deretter tegner skjelettet.

– Etterpå fortsetter vi med muskler, hud og lignende ting. Til slutt legger vi på detaljer for å gjøre figuren så realistisk som mulig, sier han til Åsane Tidende.    

De tre guttene legger til at for å klare dette er det viktig å ha store mengder med referansebilder og skisser.

– Vi må sørge for at anatomien blir riktig. I tillegg er det viktig at figuren ser litt livaktig ut, sier Hans Christian.

– De digitale skulpturene skal ikke se ut som de er helt stive. Det aller beste er om vi klarer å lage dem slik at det ser ut som at de akkurat har beveget seg, legger Robin til.

Casper poengterer at det de tegner på datamaskinen ikke skal se ut som en dukke.

– Nei, hele poenget er at det skal virke som at det vi lager kan være i bevegelse, sier han.  

Tilbake til røttene

Henning Sanden (24) fra Toppe har hatt totalt seks kurs innen digital modellering siden 2011 via Arna og Åsane kulturkontor. 24-åringen studerte i Danmark, og fikk jobb i Framestore allerede før utdannelsen var fullført. I dag bor han i London, og arbeider som «character modeller» for MPC. Han har arbeidet med filmer som Paddington, Dracula Untold, Monster Trucks og Batman V Superman: Dawn of Justice.

– Det er mye og krevende arbeid, men samtidig er det utrolig gøy, sier han til Åsane Tidende.  

Nå er han altså tilbake til røttene i Åsane for å holde kurs for barn og unge i U82-huset.

– Dette er en veldig grei gruppe å arbeide med. De er flinke til å eksperimentere. I tillegg plukker de raskt opp programvaren. Det er gøy å se hvor raskt de utvikler seg og mestrer de ulike elementene i digital modellering, sier han.

Sanden forteller at han ga barna i oppgave å lage et ansikt.

– Dette er noe av det aller vanskeligste vi gjør i dette faget. Jeg viser først hvordan jeg lager et realistisk ansikt, og deretter forsøker de å gjøre dette selv. Vi bryter det ned i skjelett, hud og detaljer, og barna lærer gode arbeidsmetoder som blir benyttet profesjonelt, sier instruktøren.

Sanden legger til at de som lærer seg dette i en alder på mellom elleve og 13 år har alle  muligheter til å nå svært langt.

– Det tar mange år å bli dyktig innen digital modellering, og det er mange detaljer som må på plass for å få skulpturene til å se realistiske ut, sier han. 

Har åpnet døren

24-åringen fra Toppe forteller at kursdeltakerne oppnår grunnleggende kunnskap om digital modellering. Videre lærer de seg å benytte tegnebrett.

– I tillegg vet de nå at det finnes en verden der ute, der dette er et fagfelt som de enten kan ha som hobby eller jobb, sier han.

Sanden oppfordrer deltakerne til å være kreative.

– De kan skape ting som aldri har vært laget tidligere. Digital modellering er veldig relatert til tegning, sier han.

Instruktøren understreker at det er svært begrenset hva man kan lære på kun tre dager. – Samtidig har disse barna kommet veldig langt på den tiden vi har til rådighet. Jeg har kun mulighet til å åpne døren for dem inn til fagfeltet mitt i løpet av kurset, men barna sitter forhåpentligvis igjen med en økt interesse for digital modellering, sier han til Åsane Tidende.

Robin, Casper og Hans Christian har i alle fall fått mersmak etter sommerkurset i U82-huset.

– Vi kommer til å bruke mer tid på dette, sier Casper og får samtykkende nikk fra de to andre.

Guttene legger til at kanskje kan tenke seg å arbeide med faget når de blir store.

– Det er veldig gøy å holde på med digital modellering. Vi kommer til å fortsette å bruke programmet på fritiden nå fremover, og kanskje får vi oss jobb innen dette fagfeltet en gang i fremtiden, avslutter Robin Wilhelmsen, Hans Christian Haakonsen og Casper Skjellstad.

Av

Nina Johnsen

nina@aasanetidende.no

Relaterte saker