Lokalavis for Åsane og omegn!
  • SATSER PÅ NETTAVIS: – Den digitale revolusjon gjør sin virkning, og vi er egentlig sent ute. Fordelen vi har er at vi kan ta lærdom av de foran oss; ta det beste fra de beste, sier Vegard Sletten.

– Leserne skal få det samme som før

– Vi er i en situasjon der vi er nødt til å spare penger, men det redaksjonelle innholdet skal ikke svekkes, lover Vegard Sletten, daglig leder for Åsane Tidende.

Åsane Tidende er idag ute med den første utgaven etter at vi gikk over fra to til én avis ukentlig. Bakgrunnen for dette er en styrebeslutning, der intensjonen er å opprettholde det redaksjonelle med sikte på en mer digital satsing.

Satser digitalt

– Trykking og distribusjon av papiraviser koster mye penger. Samtidig vet vi at leserne i økende grad bruker digitale løsninger, sier Sletten.

– Vil det bli mulig å abonnere kun elektronisk?

– Ja. Allerede nå skal du kunne kjøpe Åsane Tidende via Buy and Read. Intensjonen vår fremover er å spare penger på produksjonssiden, og satse mer digitalt.

– Hvordan vil leserne på papir merke denne overgangen?

– Det redaksjonelle skal opprettholdes, men vil fra nå av bli samlet i én fyldig og god ukentlig avis.

Mer av det samme

– Vil ukeavisen bli annerledes på noen måte?

– Der vet jeg mindre. Ove Landro er redaktøren. Jeg antar at det vil bli en mer magasinpreget lokalavis, der det blir rom for å reflektere over både dagene som har gått og de som kommer, sier han.

– Det viktige budskapet er at abonnentene vil få like mye matnyttig fra egen bydel som før, men i én avis i stedet for to ukentlige. Åsane Tidende skal fortsatt være levende opptatt av alt som skjer i bydelen, time for time, dag for dag, med jevnlige oppdateringer på nett.

Nye lesevaner

– Kommer dere til å låse noen av nettsakene, slik at de kun blir tilgjengelig for abonnenter?

– Dette er en av tingene vi skal vurdere så snart vi får oversikt over virkningene av sparte kostnader. Dette er en større sak, der vi skal dykke inn i de beste løsningene for fremtiden, med bedre redaksjonelt arbeidsverktøy både når det gjelder produksjon og publisering.

Omstillingen gjelder for alle de tre avisene under fellesparaplyen Bydelsavisene AS: Åsane Tidende, Sydvesten og Fanaposten.

– Det vi ser etter, er effektive løsninger som kan bidra til å produsere avisen både profesjonelt og til en overkommelig pris, sier han.
– Det er en kjensgjerning at den oppvoksende generasjon kjøper stadig færre papiraviser. Det er det digitale som blir viktig, og det er der vi må treffe.

Tar lærdom fra de beste

– Lokalaviser er vel likevel vinnerne når det kommer til å opprettholde opplagstallene?

– Det er helt riktig. Alle trykte aviser har en nedgang, også lokalavisene. Men lokalavisene har mindre nedgang enn de store regionavisene. Den digitale revolusjon gjør sin virkning, og vi er egentlig sent ute. Fordelen vi har er at vi kan ta lærdom av de foran oss; ta det beste fra de beste.

– Bergens Tidende har låst store deler av nettavisen. Vil Bydelsavisene velge en lignende løsning?

– Jeg synes ikke Bergens Tidendes løsning er optimal. Vi kommer her til å velge en annen løsning som vi allerede har testet litt ut.

Nytt kundesenter

– Hva går den ut på?

– I midten av august flytter vi tjenestene våre over på et nytt kundesenter via Mediaconnect. De har en betalingsløsning som ser ut til å virke veldig bra. Så langt har vi ikke satt noen dato for når dette skjer, men vi kommer til å jobbe kontinuerlig opp mot en ny digital plattform.

– Og samtidig får leserne altså et nytt kundesenter på forholde seg til?

– Ja, og vi tror dette blir en bra løsning. De neste to-tre ukene kommer vi til å være litt sårbare, siden alle data skal konverteres til vårt nye kundesenter. Det ligger veldig mye historie som skal legges over.

– Du ber med andre ord leserne om å være tålmodige?

– Ja, i de kommende ukene og frem til konverteringen er over. Vi har ikke fått satt noe nytt telefonnummer til det nye kundesenteret ennå, men dette vil vi informere godt om når det kommer.

 

Av

Magne Fonn Hafskor

Relaterte saker