Lokalavis for Åsane og omegn!
  • PERSONLIG LÅT: – Jeg som mange andre kan ha det vanskelig uten å vite hvorfor; at det ikke er samsvar mellom hvordan man føler seg og hvordan man har det, sier Andreas Waaler Røshol. (Alle foto: Gunnbjörg Gunnarsdóttir)

  • SCENE FRA VIDEOEN: Videoen er nydelig filmet, blant annet med flotte landskapsscener fra området rundt Fjell festning. Ser du godt etter, kan du se Andreas Røshol småløpe langs veien nede til venstre.

  • MØRKE TANKER: – Opptakene inne i festningen illustrerer hvordan denne personen ser virkeligheten, sier Andreas Waaler Røshol.

  • DRØMME-LOCATION: – Man trenger ikke tenke på kulisser eller rekvisitter, alt er bare klart til action, sier Gunnbjörg Gunnarsdóttir om Fjell festning, der deler av opptakene til musikkvideoen ble gjort.

  • ÆRLIG ARTIST: – Jeg har en tanke om at alle mennesker har det problematisk til tider, og at de da ikke alltid helt vet hvorfor de har det slik, sier Andreas Waaler Røshol.

  • TRANGT MELLOM VEGGENE: – Tanken min var at opptakene inne i festningen illustrerer hvordan denne personen ser virkeligheten, sier Andreas Waaler Røshol.

– Alt jeg lager går i moll

– Kygo er litt for lystig for min smak. Jeg har laget én låt i dur, ellers går alt i moll, sier Andreas «AWR» Waaler Røshol (29), som i sommer debuterte med singelen Darkness.

Den sommerlige houselåten har han laget sammen med Fana-gutten Sondre «Sonny Alven» Alvestad. Begge studerer utøvende musikk ved Konservatoriet i Kristiansand. Darkness har allerede blitt anbefalt av NRK P3 Urørt og lyttet på 110.000 ganger på Soundcloud, mens den tilhørende musikkvideoen er blitt sett rundt 50.000 ganger etter at den ble lagt ut på Youtube 2. august.

Det fortjener den. Dette er en svært vakker låt som det ikke vil overraske oss om krysser over til VG-lista. Blandingen av elektronikk og akustiske instrumenter (cello, klaver og gitar) gjør seg godt. Musikalsk ligger dette et sted mellom Faithless’ «We Come 1» og mer lettbent og motstandsløs moderne elektronika. Legg til at Andreas Waaler Røshol har en flott stemme med en litt sår og mørk klang som faktisk tangerer Seal. Jeg tuller ikke.

 

Musikkvideo fra Åsane-regissør

Videoen er for øvrig laget av Gunnbjörg Gunnarsdóttir fra Haukedalsbotn, som tok den ferske houseartisten med både til Fjell festning og området rundt Støletorget i Sandviken.
– Det er en utrolig fet låt, og det er to veldig talentfulle gutter som står bak den, så det var enkelt å si ja til oppdraget, kommenterer Gunnarsdóttir til Åsane Tidende.
– Jeg og Andreas gikk på skole sammen i mange år i Åsane, så det er morsomt at vi plutselig jobbet tett sammen på et prosjekt som dette.

– Vi gikk samme trinn på U. Pihl videregående skole, og jeg kjente til at hun drev med kreative ting, sier Røshol.
– Det hele skjedde ganske fort. Den ene dagen snakken vi sammen, den andre filmet vi.

Filmopptak fra Fjell festning

– Andreas og Sondre hadde sett noen av musikkvideoene jeg laget tidligere i år, og ville ha noe lignende. Så da dro vi på jakt etter en location som kunne representere det mørke i låten, men samtidig være enkelt og stilistisk, forteller Gunnarsdóttir.
– Vi endte opp i undergrunnen på Fjell festning, som egentlig er litt drømme-location for en regissør. Man trenger ikke tenke på kulisser eller rekvisitter, alt er bare klart til action.

Så er det også en nydelig filmet video, med både flotte landskapsscener fra området rundt Fjell festning, dystre sort/hvitt-opptak inne fra festningen, og noe lysere scener der Andreas Waaler Røshol vandrer i området rundt Støletorget. Vekslingen mellom scenene (flott klippet!) gir et hint om at videoen har litt dypere bunn enn det man umiddelbart oppfatter.

Følte seg som en idiot

– Jeg er opptatt av litt metating, bekrefter Røshol.
– Vi ser først en vanlig fyr som går nedover en gate i Sandviken. Tanken min var at opptakene inne i festningen da illustrerer hvordan denne personen ser virkeligheten.

– Hva handler låten om?

– Jeg har en tanke om at alle mennesker har det problematisk til tider, og at de da ikke alltid helt vet hvorfor de har det slik.
Han blir stille, leter litt etter ordene.
– Gi meg litt tid, ber han.

– Ligger det en personlig fortelling bak?
– På en måte. Jeg som mange andre kan ha det vanskelig uten å vite hvorfor; at det ikke er samsvar mellom hvordan man føler seg og hvordan man har det. At det er et mørke der. Da jeg valgte å studere musikk, hadde jeg allerede en karrierevei. Så jeg fikk litt tanker om dette var noe lurt; følte meg innimellom som en idiot siden jeg valgte slik. Det var den følelsen jeg ville fange; at det ikke alltid er samsvar mellom hvordan man tenker og hvordan man har det.

Dypere enn deep house

– Det høres ut som om du går litt dypere enn det som er vanlig innenfor house-sjangeren?
– Jeg har en filosofi om at de som hører eller ser, tolker det i to dimensjoner. Den ene er slik de forstår det, den andre mer hvordan de påvirkes ubevisst uten at de setter ord på det. Jobber man med ting som har en baktanke, er det mer sannsynlig å treffe folk på begge dimensjoner.

Røshol har holdt på med elektronisk musikk siden han gikk i 8. klasse, og vurderte allerede den gangen å ta en musikkteknologisk utdannelse. I stedet ble det ingeniørutdanning i Forsvaret. Nå, i en alder av 29 år, går han siste året på Konservatoriet i Kristiansand, der han studerer «utøvende elektronisk musikk» - med laptop som hovedinstrument.

Musikken han lager sammen med Alvestad oppstår gjerne ved at de lagvis bygger den opp ved å sende lydfiler frem og tilbake til hverandre.

Laptop-musikere

– Darkness begynte med at Sondre sendte meg en instrumental. Så skrev jeg tekst og melodi til den, og sendte vokalen tilbake sammen med noen pålegg av cello, piano og elgitar.

Alvestad svarte med å lage en ny instrumental som passet bedre, og Røshol la så på en ny vokal.  

– Det er en interessant og noe annerledes måte jobbe på, sier han.
– Tankegangen vår er å skape et sound der vi blander akustiske og elektroniske elementer. Ren elektronisk musikk får gjerne en «edge» på produksjonen; en følelse av noe du ikke har hørt før, men mister samtidig en varme som du bare får fra akustiske instrumenter.

– Det krever vel litt mer, som at man må kunne spille et instrument?
– Hehe, det er riktig. Jeg er utrolig privilegert her på musikkonservatoriet; jeg kan nesten bare gå ut i gangen og hente en gitarist.

Langt fra Kygo

– Hva hører du på?

– Deep house-sjangeren har mye bra, med artister som Gorgon City, Disclosure og Darius. Det er ikke så sykt masete, og låter bra i klubben. Ellers har jeg hørt veldig mye på Thomas Dybdahl, spesielt de første platene. Jeg har også hørt en del på filmmusikk, spesielt Hans Zimmer og filmmusikken til The Last Samurai. Den eneste taggen jeg har lagt på min egen musikk, er deep acoustic.

– Det er langt fra Kygo?

– Tropisk house er litt for lystig for min smak. Jeg har laget én låt i dur, ellers går alt i moll.

 

 

Av

Magne Fonn Hafskor

Fakta

Deep house

  • House er en type elektronisk dansemusikk som først oppstod i Chicago tidlig på 80-tallet, sterkt inspirert av disco, funk og hiphop - og elektronisk musikk fra artister som Giorgio Moroder (produserte blant annet Donna Summers «I Feel Love»), The Human League, Kraftwerk og Yellow Magic Orchestra.
  • Jesse Saunders’ «On and On» (1985) regnes som den første house-låten – komplett med beats fra en Roland TR-808 trommemaskin og basslinje fra en Roland TB-303-synth.
  • Sjangeren spredte seg etter hvert til Europa, og ble popularisrert av artister/band som M/A/R/R/S, Coldcut og S’Express.
  • Undersjangeren deep house har historie tilbake til begynnelsen, med Chicago-DJene Marshall Jefferson og Larry «Mr. Fingers» Heard i front.
  • Typisk for denne stilen er inspirasjon fra Detroit-techno, soul og jazz; gjerne med piano langt fremme i mixen.
  • Deep house er gjerne mørkere i stemning, med roligere tempo og uten den typiske oppbyggingen frem mot et klimaks.
  • Mr. Fingers aka Larry Heards «Mystery of Love» (1985) regnes som den første deep house-singelen.

Relaterte saker