Lokalavis for Åsane og omegn!
  • RASENDE: Dennis Mason er rasende etter å ha falt stygt på et såpeglatt fortau i Toppetunnelen. I tillegg hang det store istapper fra taket. – Dette kan være en dødsfelle når det er kaldt. Her må vegvesenet ta tak, tordner han.

  • MØRKT OG GLATT: Dennis Mason falt stygt på glatten i Toppetunnelen. – Svært dårlig belysning gjorde at jeg ikke så at det var såpeglatt på fortauet. Det endte med at jeg smalt bakhodet i isen. I tillegg fikk ryggen, nakken og den venstre armen en stor smell, sier han. (Foto: privat)

  • HAR BLITT VERRE: Hver vinter henger det store istapper fra taket i Toppetunnelen, men Dennis Mason mener det har blitt verre etter at Statens vegvesen utførte arbeidet med å senke kjørebanen. – Tenk om noen ser opp når en slik istapp faller ned, sier han. (Foto: privat)

Toppetunnelen:

– Potensiell dødsfelle

Dennis Mason er rasende etter at han falt stygt i Toppetunnelen på såpeglatt is forrige helg. Det hang også store istapper ned fra taket. – Dette er direkte farlig. På vinterstid kan tunnelen være en dødsfelle. Nå må vegvesenet rydde opp, tordner Mason.

Søndag 22. november i 16-tiden skulle Dennis Mason gå igjennom Toppetunnelen etter å ha vært på fjelltur i området.

– Dette var i skumringstiden. Jeg gikk inn på høyre side fra Salhusveien mot Toppe, og det var kun lys på den motsatte siden av tunnelen. Det var derfor svært dårlig belysning der inne på denne tiden av døgnet, påpeker han.  

Mason forteller at noen meter inne i tunnelen var fortauet og deler av veibanen dekket av såpeglatt is. Det var umulig for ham å se dette grunnet de dårlige lysforholdene.  

– I tillegg hang det både små og store «is-spyd» i taket. Begge deler er potensielt livsfarlig, sier han til Åsane Tidende.

Smalt hodet i isen

På det glatte underlaget mistet Mason fotfestet. Det resulterte i et stygt fall der han gled fort og ukontrollert mot veibanen.

– Jeg falt bakover, og smalt hodet i den tykke isen. I tillegg fikk ryggen, nakken og den venstre armen en stor smell, sier han og understreker at han hadde ingen mulighet til å bremse fallet ved å ta seg for.

Mason har tidligere hatt to prolapser i ryggen og en i nakken med operasjoner. Dette gjør ham ekstra utsatt for både øyeblikkelige- og senskader ved slike påkjenninger.

– Etter fallet dro jeg direkte til legevakten, og derfra ble jeg henvist til røntgenundersøkelse av nakken og ryggen. Jeg venter ennå på resultatet, men smertene er store. Jeg frykter at det kan være alvorlig, sier han. 

Mason er rasende over situasjonen i Toppetunnelen, og han mener at det har gått fra ille til verre da vegvesenet nylig senket kjørebanen.

– Statens vegvesen har boret oppover i det porøse fjellet. Da kommer det selvsagt flere vannavledere inn i tunnelen. Det fører til enda mer vann som blir til istapper i taket og såpeglatte fortau og veibane vinterstid, sier han oppgitt.   

Mason mener at tunnelen kan bli en dødsfelle når kulden slår inn så lenge Statens vegvesen ikke gjør noe med situasjonen.

– De vet at det vil komme vann som fryser til is i tunnelen når det blir kaldt ute, og har rett og slett valgt å overse det. Dette er en forferdelig svikt i rutinene, sier han.  

Holder seg unna

Eidsvåg-mannen sier videre at han kommer til å nekte barna og barnebarna sine å ferdes både som fotgjengere og bilister i Toppetunnelen når det er kaldt frem til Statens vegvesen har sikret den.

– Nå har isen smeltet, men det vil bli kaldt igjen. Det er det ingen tvil om. Det er derfor kun et tidsspørsmål før det skjer noe virkelig alvorlig. Tenk om noen ser opp mens en istapp raser fra taket, eller noen brekker nakken ved å falle ned på den altfor høye fortauskanten, sier han alvorlig.  

Mason, som har bakgrunn som anleggsarbeider, kan ikke forstå at vegvesenet ikke sikret taket før de gikk i gang med å senke veibanen i tunnelen.

– Det er akkurat samme logikk som når du maler et hus. Da begynner du ikke nederst, sier han og rister på hodet. 

Han reagerer også på at det verken hadde blitt strødd eller satt opp en advarsel under kuldeperioden i slutten av november.

– Jeg kommer til å søke erstatning for tort og svie samt dekning av alle nåværende og kommende utgifter knyttet til at jeg falt på isen søndag 22. november, sier han.  

Mason fremhever også at privatpersoner står ansvarlige for å strø fortau og å sørge for at det ikke er fare for at is ramler ned fra takene sine.

– Er ikke vegvesenet ansvarlig for det de driver med? Er de fritatt for ansvar, spør han.

I tillegg til å holde familiemedlemmene sine borte fra tunnelen vurderer han også å sperre den selv, dersom kulden setter inn på nytt før noe har blitt kjørt. 

– Hvis ikke Statens vegvesen forstår alvoret i saken, og ikke gjør noe med problemet umiddelbart er det en stor mulighet for at jeg selv setter opp en sperring ved inngangene til tunnelen. Vi må unngå at liv går tapt, sier Mason. 

– Vi burde ha vært tidligere ute

Svein Tore Drevsjø, byggleder for driftskontakten på tunnelen i StorBergen i Statens vegvesen, sier at det ikke skal være is i Toppetunnelen. – Vi har beredskap som tar dette når det oppstår. Denne gangen burde vi ha vært på plass tidligere på søndagen. Det tar vi selvkritikk på, sier han.

Drevsjo forteller at de har en entreprenør i beredskap som skal fjerne is på fortauet og istappene i taket når dette oppstår.

– De var ute lørdag 21. november på kvelden. Da var det ingenting. Et døgn senere var de tilbake, og fjernet det som var der da, sier han.

Drevsjo forklarer at arbeidet som regel blir tatt på kveldstid, da de må stenge tunnelen når jobben skal utføres.

– Det er lett å se i etterklokskapens lys at dette burde vært tatt på dagtid denne gangen, men vi var ikke klare over at det var blitt så ille på så kort tid, sier han.

Pågående arbeid

Byggelederen forteller videre at vegvesenet er i gang med at arbeid som skal fjerne problemet fullstendig. De begynte med å senke veibanen.

– Høyden i tunnelen har vært lav. For høye laste- og containerbiler har knust høydehindre og skadet portaler på grunn av dette. Samtidig har vi fjernet den gamle vannsikringen, som har vært preget av en rekke lekkasjer grunnet både påkjørsler og hærverk, sier han.

Videre har de påført sprøytebetong, og deretter sikret med fjellbolter.

– Veldig ofte påtreffer vi vann når vi borer hull i fjellet. Dette renner ut gjennom boltehullene, og var med på å skape isproblematikken som vi opplevde nå i november. Vannsikringen kan vi imidlertid ikke gjøre noe med før vi er ferdige med fjellsikringen, forklarer Drevsjo.  

– Dersom det oppstår nye frostperioder før vi er ferdige med vannsikringene vil vår driftsentreprenør holde utviklingen under oppsikt, og salte fortauene og fjerne istapper som kommer, legger han til.

Ny vannsikring

Nylig fullførte Statens vegvesen fjellsikringen av tunnelen, og de er nå i gang med å se på hvor mye av tunnelen som må vannsikres.

– Dette gjør vi for å forhindre at slike situasjoner skal oppstå igjen. Vi hadde ikke mulighet til å ta dette i forkant av å senke veibanen. Da ville stengningsperioden tatt mange måneder ekstra. I tillegg hadde vi behov for å senke veibanen først for å se om det var punkter eller knøler vi måtte fjerne i taket for å oppnå så god høyde som mulig, forteller han. 

Drevsjo har ikke klar en konkret dato for når arbeidet skal stå helt ferdig.

– Nei, tidsperspektivet avhenger av hvor mye det er som må vannsikres i tunnelen. I tillegg er det også opp til når entreprenøren har kapasitet til å gjennomføre arbeidet, sier han.

Han kan imidlertid love at problemet med is fjernes.

– Ja, vi skal få bukt med denne utfordringen. Frem til dette er gjennomført har vi beredskap på å fjerne is, og vi skal være ekstra observante på Toppetunnelen. I tillegg er det verd å merke seg at alle i området vil merke en stor forbedring av tunnelen når vi blir ferdige med arbeidet, avslutter Drevsjo. 

Av

Nina Johnsen

nina@aasanetidende.no

Relaterte saker