Lokalavis for Åsane og omegn!
  • SATSER STORT: Barndomsvennene Erik Dalland (t.v.) og Dennis Stokseth satser stort på å gjøre hjemmerengjøring stuerent. Gjennom deres egen portal wipe.no og avtaler med et 50-talls byråer og enmannsforetak, håper de å nå 1000 millioner kroner innen to år. (Foto: Thomas Gangstøe)

Vil nå 100 millioner innen to år - uten ansatte

Med fem investorer i ryggen, en studieplass og en bil fattigere, satser barndomskameratene Erik Dalland og Dennis Stokseth fra Skinstø på å gjøre husarbeid stuerent.

Gjennom portalen deres wipe.no, samler de to 23 år gamle gründerne flere titalls vaskebyrå og enmannsforetak.

- Vi startet for tre måneder siden og har så langt rundt 50 leverandører gjennom portalen vår, forteller Dalland og Stokseth til Åsane Tidende.

Bekjemper svart arbeid

Det begynte etter at Stokseth mistet jobben sin på Rolls Royce som følge av nedbemanning, og Dalland takket nei til studieplass på Norges handelshøyskole. Nå har førstnevnte solgt bilen, mens Dalland har flyttet hjem til foreldrene for å spare penger. De hadde begge en gründer i magen, og kom på noe som ingen andre i landet hadde gjort før dem.

Duoen fra Åsane lanserte rengjøringsplattformen Wipe for å løse problemene for privatpersoner som ser etter en trygg og enkel måte å bestille husvask på, og samtidig få bukt med svart arbeid.

- Vi registrerer at behovet for en hjelpende hånd i hverdagen er stort, og at det stadig øker. Det finnes utallige hjem hvor tiden ikke strekker til i en travel hverdag. Vi ønsker å bruke ny teknologi for å få kabalen til å gå opp. Hos Wipe får kundene renhold til en rimelig pris. Tjenesten skattes for og rengjørerne får fokusert på det de kan fremfor å bruke tid og ressurser på å skaffe kunder selv eller å drive annet administrativt arbeid, sier daglig leder Erik Dalland.

- Og dette finnes ikke i Norge fra før?

- Nei, de har de i Finland og Sverige, hvor det er en stor suksess, sier de.

Kraftig vekst

Wipe startet opp 1. oktober, og de to kameratene hevder det har gått over alle forventninger.

- Vi vokser fort, og har nå avtale med 50 byråer og enmannsforetak. Fortsetter vi i samme fart, kan vi nå over 30 millioner i omsetning i 2016. Målet er 100 millioner innen 2018. De neste årene vil vi se en enorm vekst på kjøp av tjenester, og spesielt vaskehjelp. Alle undersøkelser tyder på at nordmenn ønsker mer fritid, ikke mer kjøpekraft. Vi ser allerede i Europa at dette markedet er enormt. Helpling og Handy er blant de største aktørene som har modernisert hjemmerengjøring og gjort det enkelt for forbruker, sier Dalland.

Skinstø-guttene hevder det er langt tryggere å bruke Wipe enn det er å finne rengjørere gjennom en annonse på egenhånd?

- Vi jobber kun med godkjente renholdere. Alle har vært gjennom intervju, bakgrunnssjekk, samt hatt opplæring i selskapets grunnverdier. På denne måten luker vi vekk useriøse tilbydere. Wipe setter standarden, og det er bare de som etterfølger disse som får jobbe med oss. Vi skal være kundens beste alternativ. I tillegg er alle våre kunder forsikret mot skader på huset, nøkkeltap og tyveri, noe man naturligvis ikke får gjennom en svart tjeneste, poengterer Stokseth.

Utfordringer i bransjen

I følge 23-åringene er bransjen preget av deltidskontrakter, og mange rengjørere er registrert med mer enn ett arbeidsforhold. Det er også høy turnover blant ansatte i bransjen. I det store og det hele er bransjen veldig fragmentert, hvor det finnes 5000-6000 rengjøringsbyrå.

- Det er viktig for oss å bygge opp rengjørerbasen i takt med etterspørselen. Vi ønsker at alle rengjørerne skal ha nok arbeid, og at kundene får rengjøring på forespørsel, sier Stokseth og Dalland.

Med seg i ryggen som investorer har Wipe to av gründerne fra Adams Matkasse, Momentum Partners og en finsk IT-investor som allerede er i gang med utviklingen av en egen app for kundene.

Ikke redd

Dermed har selskapet 300.000 i aksjekapital.

- Dere er ikke redd for å mislykkes?

- Nei, vi har stor tro på dette konseptet, og er sikker på at vi kommer til å vokse raskt. Blir det en suksess, kommer vi til å utvide til flere andre norske byer og kommuner, avslutter de.

Av

Thomas Gangstøe

thomas@aasanetidende.no