Lokalavis for Åsane og omegn!
  • ØK FARTEN: – Eikåstunnelen er råflott med dobbel veibane og moderne lys. Jeg skjønner ikke hvorfor den har 60-sone, sier Kurt Finsås som flere ganger i uken kjører gjennom den 600 meter lange tunnelen mellom Vågsbotn og Haukås. (Foto: Thomas Gangstøe)

- Feil med 60-sone i Eikåstunnelen

- Man må nærmest bremse seg gjennom hele tunnelen, mener Kurt Finsås (59) fra Haukedalen. Rørleggeren kjører flere ganger ukentlig gjennom Eikåstunnelen, og mener fartsgrensen er feilslått. Det er han ikke alene om å mene.

Åsane Tidende har fått en rekke klager fra bilister som mener fartsgrensen er for lav i den rundt 600 meter lange tunnelen, som åpnet 16. oktober 2014. Blant dem finner vi altså Kurt Finsås. 59-åringen er glad for å spare tid når hans skal nordover, men undrer seg over at en så flott og moderne tunnel med dobbeltløp, to kjørefelt i hver retning og nærmest flomlys skal ha en fartsbegrensning på 60 kilometer i timen.

Rett fram

Haukedalen-beboeren er redd noen ikke har fulgt med i timen når de har satt fartsgrensen.

- Det er 70-sone fra Arna til Vågsbotn med en rekke dårlig opplyste tunneler, stedvis svingete veier og møtende trafikk. Så skal man ha lavere fart gjennom Eikåstunnelen. Det er ubegripelig for meg. Her er verken tettbygd strøk eller fotgjengere langs veien. Et annet eksempel er Salhusveien, en strekning hvor den en gang var 80 kilometer i timen. Nå er det 60-sone tross industri og stikkveier. Ikke minst; hvordan kan de forsvare at det er 70-sone gjennom en svingete Hordviktunnel, mens det kun er 60 km/t gjennom Eikåstunnelen med dobbeltspor og moderne lys, smiler han tydelig engasjert.

47 tunneler

Rørleggeren fortsetter rekken av eksempler.

- Veimyndighetene har bestemt at det skal være 70- og 80-sone hele veien fra Bergen til Voss. Det er 47 tunneler og veistandarden er elendig sammenliknet med vår nye topp moderne tunnel ved Vågsbotn.

Finsås mener vegvesenet skal ha svært gode argumenter for vedtaket om 60-sone gjennom Eikåstunnelen.

- Jeg mener fartsgrensen bør økes til 70 km/t.

Befaring i mars

For få uker siden ble over 20 bilister tatt for å ha kjørt for fort gjennom tunnelen under en laserkontroll. Nylig var politiet tilbake med laseren.

- Jeg skjønner at politiet og veimyndigheter er forpliktet til å ha kontroller i tunnelen og de jakter i hovedsak på de virkelige råkjørerne. Jeg tipper imidlertid politiet gjør det med bismak i munnen, og at de sikkert er litt flau. Det finnes langt flere utsatte veistrekninger hvor det hadde vært mer nyttig med denne type kontroller, mener Finsås.

Åsane Tidende har vært i kontakt med Bergen nord politidistrikt, som bekrefter at det er mange bilister som har reagert på fartsgrensen.

- Vi skal i samråd med Statens vegvesen ha en befaring i Eikåstunnelen i mars for å se om vi skal vurdere å gjøre noe med fartsgrensen eller ikke, sier politioverbetjent og seksjonsleder Stig Slaatten.

------------------------------

- Lite sannsynlig med økning

- Jeg tror det er usannsynlig at fartsgrensen gjennom Eikåstunnelen blir endret. Alternativet er 80 km/t og der er ikke aktuelt, sier Remy Furevik i Statens vegvesen.

Han har forståelse for at bilister opplever 60 kilometer i timen gjennom byens kanskje mest moderne tunell, som noe sent. Furevik understreker imidlertid at det er flere grunner til at det er satt 60-sone tross dobbelløp og moderne lys.

- En av årsakene er at det er for kort avstand til lyskrysset i Steinestøveien like nord for tunnelen. Det andre er at det også er svært kort distanse til rundkjøringen i Vågsbotn. Vi ser det derfor lite hensiktsmessig å øke farten på et 600 meter langt strekke for at bilister skal spare noen sekunder, sier Furevik.

Mye forbikjøringer

Avdelingsingeniøren forteller at det også er mye forbikjøringer inne i tunnelene, noe som øker risikoen for uhell eller ulykker.

Tunnelen er dimensjonert for 60 kilometer i timen og er bygget i tråd med de fartsgrensebestemmelsene som eksisterer i dag, sier han.

- Har dere vurdert 70 km/t?

- 70 bruker vi ofte på spesielt utsatte veistrekninger og er i hovedsak en reduksjon fra 80 km/t. Jeg synes ikke vi skal øke fra 60 til 70 gjennom Eikåstunnelen, sier han.

- Dere skal i en befaring med politiet i mars. Hva håper du å få ut av det?

- Vi skal ta en titt sammen med politiet, men jeg tror fortsatt det er usannsynlig med endring av fartsgrensen gjennom Eikåstunnelen, avslutter Remy Furevik til Åsane Tidende

 

Av

Thomas Gangstøe

thomas@aasanetidende.no