Lokalavis for Åsane og omegn!
  • SAMARBEIDER: Fredrik Engen og Matvareexpressen har inngått en avtale med Ronnie Nilsen på Shell Nyborg om at stasjonen blir hentepunkt for kunder som har handlet på nett via konseptet Click & Collect. – Avtalen er en fordel for begge parter, sier Engen og Nilsen. 

Ta storhandelen fra sofakroken

Matvareexpressen har startet dagligvarebutikk på nett, og har etablert hentepunkt på Shell Nyborg. – Nå kan du sitte i sofaen og bestille akkurat det du trenger for hele uken. Du unngår impulskjøp, og sparer både tid og penger, sier Fredrik Engen.

For noen måneder siden startet Matvareexpressen Bergen opp konseptet Click & Collect for privatkunder. Dette er en dagligvarebutikk på nett.

– Forbrukerne kan kjøpe alt de finner i en ordinær fysisk matvarebutikk hos oss, og dagen etter de har handlet på nettet trenger de kun å kjøre innom et av hentepunktene våre for å plukke opp varene sine etter jobb, forteller Fredrik Engen (29) som eier 40 prosent av Matvareexpressen Bergen. 

– Helt genialt

Bedriften har to hentepunkter i Åsane bydel. Det nyeste er på Shell 7 Eleven på Nyborg, og kjøpmann Ronnie Nilsen er fornøyd med samarbeidet.

– Det er en fordel både for oss og kundene våre at vi nå blir et hentepunkt for Matvareexpressen. Nå kan kundene fylle bensin samtidig som de henter dagligvarene sine på vei hjem fra jobb, sier han.

Det er også etablert et hentepunkt på Shell Haukås. Engen forteller at de har valgt nettopp Shell som avtalepartner på grunn av plasseringene til kjedens bensinstasjoner.

– Vi ønsker å nå ut til folk på veien, og det er akkurat der Shell befinner seg. Det er derfor helt genialt å samarbeide med dem, sier 29-åringen.

Setter høye mål

Bedriften som ble startet i 2013 hadde en omsetning på 1,3 millioner kroner det første året. I 2014 hadde de økt til 7,2 millioner kroner, og i fjor var omsetningen på hele 16 millioner kroner.

– Nå er det kun noen måneder siden vi åpnet for det private markedet, og jeg har et hårete mål om å oppnå en omsetning på 40 millioner kroner allerede i år, sier Engen.

Han forteller at foreløpig har de to hentepunktene i Åsane en daglig åpningstid fra klokken 14.00 til 18.00.

– Dette kommer til å bli mer fleksibelt etter hvert. Så langt har omsetningen på privatmarkedet doblet seg hver måned siden oppstarten før nyttår. Vi selger dagligvarer til privatkunder for et par hundre tusen kroner i uken, og det er en veldig god start, understreker 29-åringen.

Mer enn matkasser

Medeieren har gjentatte ganger fått spørsmål om dette tilbudet er det samme som matkassene som har blitt populære rundt omkring.

– Den store forskjellen er at de kun tilbyr middag, mens hos oss kan folk kjøpe akkurat det samme som de finner i en fysisk matvarebutikk, sier Engen.

Han mener at dette sparer kundene for både tid og penger.

– Ved å benytte Click & Collect kan du sitte i sofakroken og handle matvarer. Det er bare å titte i kjøleskapet og kjøkkenskapet om du er usikker på hva du har behov for. Dette gjør folk flest mindre spontane, og fører til at de sparer penger de vanligvis bruker på impulskjøp, sier han til Åsane Tidende. 

Han legger til at det også er tidkrevende og slitsomt å dra innom matbutikken etter jobb.

– Det går fort mye tid i butikken på ettermiddagene, og spesielt for foreldre som har med seg trøtte barn etter barnehage eller skole, sier han.

Engen mener at de aller fleste kjøper mer og handler oftere enn de egentlig trenger når de går i fysiske butikker.

– Vår filosofi er at å handle dagligvarene på nett er positivt for både tid og lommebok, sier han.

29-åringen forteller at varene kommer direkte fra varelager til kundens bæreposer.

– Det er ikke noe mellomledd, og det gjør at vi kan konkurrere med de store kjedene på pris, sier han.

Frukt og grønt

Engen trekker frem at en utfordring de møter er at mange ønsker å plukke frukt og grønnsaker selv, slik at de er sikker på at de får høy kvalitet på maten.   

– Vi vet at dette er viktig, og har derfor et ekstremt høyt fokus på dette feltet. Kvaliteten skal være høy nok til at kunden føler at de har valgt nettopp denne paprikaen eller agurken selv, sier han. 

Medeieren presiserer også at Matvareexpressen får levert frukt og grønt daglig, og at maten går direkte ut igjen til dem som handler hos dem.  

– I motsetning til fysiske butikker er vi derfor ikke avhengige av å rullere varene. Med ett stopp mindre på reisen er det enklere å holde høy kvalitet på maten, sier han.  

Først i Bergen

Ifølge Engen er Matvareexpressen først ut i Bergen med dette tilbudet.

– Det er allerede godt etablert i Oslo, og der omsetter bedriften for flere 100 millioner kroner i året, forteller han.

29-åringen synes det er spennende å være først ute her i byen, men er sikker på at det kommer flere konkurrenter etter hvert.

– Når den tid kommer håper jeg at vår erfaring gjør at vi stiller sterkest i kampen om kundene, sier han med et smil.

Nå håper han at populariteten til Click & Collect-konseptet vokser ytterligere, slik at han når årets målsetting om en omsetning på 40 millioner kroner. 

– I starten er det en utfordring å endre vanene til folk, men når folk virkelig blir kjent med hvor mye tid og penger de sparer på å velge vår nettbutikk kommer vi til å vokse raskt. Målet er uten tvil veldig hårete, men jeg er sterk i troen på at vi skal klare å omsette for 40 millioner kroner i 2016, avslutter Fredrik Engen.

Av

Nina Johnsen

nina@aasanetidende.no

Relaterte saker