Ser mot Finland
Wipe med åsaneguttene Erik Dalland og Dennis Stokseth i spissen slår seg sammen med finske Freska, og satser hardt mot den nordiske rengjøringstronen.
Wipe kunngjorde nylig at de slår seg sammen med Helsinki- baserte Freska. Wipe tilbyr rengjøringstjenester på etterspørsel i Bergen og Oslo, og sammenslåingen med Freska ses på som første steg i retning mot å bli en internasjonal aktør for rengjøringstjenester, skriver Skinstø-guttene og grunderne Erik Dalland og Dennis Stokseth i en pressemelding til Åsane Tidende.
Freska startet sin virksomhet sommeren 2015, og er i dag aktive i Finlands tre største byer; Helsinki, Turku og Tampere. Wipe startet i oktober, og leverer sine tjenester i Norges to største byer. Neste steg for det sammenslåtte selskapet er å ekspandere til de resterende nordiske landene, Danmark og Sverige.
– Vårt utgangspunkt var at vi skulle bli markedsleder i Norden for on demand-hjemmerengjøring innen kortest mulig tid. Å gå sammen med en strategisk partner, var for oss åpenbart et godt valg. Jobben Wipe har gjort i Bergen og Oslo overbeviste oss om at vi kunne få en fin reise sammen, sier CEO i Freska, Sebastian Heinrichs.
Begeistret
Det nordiske rengjøringsmarkedet er kalkulert til mangfoldige milliarder, men fortsatt har ingen store aktører satset stort i Nord - Europa. Men der har Freska og Wipe sammen tenkt å stjele sin del av kaken, samt å bygge et sterkt nordisk varemerke.
– Vi er utrolig begeistret over muligheten til å kunne satse på vekst i flere markeder samtidig. Vårt mål er å bli den største aktøren innenfor hjemmerengjøring i Norden, og denne sammenslåingen gjør det mulig, sier Erik Dalland, en av gründerne i Wipe.
Freska har bygget en høyintelligent plattform for tjenester, et system som nå også Wipe har integrert til sine sider. Den tradisjonelle måten å drive rengjøringsselskap på fører til mye reisetid for rengjørerne, og høye reiseutgifter for selskapene. Ved å optimalisere dette til at rengjørerne jobber i sitt nærområde, legges det opp til klare fordeler for alle interessenter, hvor rengjørerne får mindre reisetid, og kundene en bedre pris som følge av lavere kostnader.
– Systemintegreringen har vært en tidkrevende prosess over lengre tid, men vi ser allerede nå de enorme fordelene systemet bærer med seg. Vi er strålende fornøyd med å kunne introdusere alle fordelene til det norske markedet også, fortsetter Dennis Stokseth, Eriks partner i Norge.
Likt marked
Det norske og det finske markedet er på mange måter likt, men det er også en veldig stor forskjell mellom landene, nemlig skatteletten på hjemmetjenester. I Finland kan en husstand trekke fra 45 prosent av kostnaden fra rengjøringstjenester og alle tall tyder på at dette har bidratt i stor grad til å knuse deler av det illegale markedet, samt øke den generelle etterspørselen for rengjøringstjenester, skriver duoen i pressemeldingen.
Selskapets strategi for de neste 12 månedene er klare, og etter at åsaneguttene selv ytret ønsket om å satse på det finske varemerket Freska, satser selskapet nå på å etablere deres varemerke i resten av Norden, og fortsette veksten på både kunde- og rengjørersiden, under ett navn; Freska.
Som bensin til motoren fremover, har selskapet fått inn totalt tre millioner norske kroner til å akselerere veksten og bygge videre på IT- utviklingen, fra ulike investorer og Tekes - Finlands svar på Innovasjon Norge.