Lokalavis for Åsane og omegn!
  • NEDGANG: Åsane fotball har et snitt på 567 tilskuere når 22 runder er avsluttet. Meningene om hvorfor, er mange.

  • Tidligere Åsane-trener Tom Mangersnes.

  • Få gidder å se når oransjetrøyene kjemper for overlevelse i Obosligaen.

  • Arna-Bjørnar trener Morten Røssland mener Åsane bør ha et tilskuersnitt på mellom 1000 og 1500.

Tredje færrest tilskuertall i 1. divisjon:

Publikum svikter Åsane fotball

– Det er en noe sann floskel om Bergen, at det er en mer Brann-interesse enn fotballinteresse i byen, sier tidligere Åsane-trener, Tom Mangersnes.

Et snitt på 593 tilskuere på hjemmekampene mot 766 i fjorårssesongen, vitner om dalende interesse for bydelens beste fotballag.

Åsane har passert 40.000 innbyggere, mens Ulsteinvik med sine 5000 innbyggere, drar fjerde flest tilskuere på kamp med et snitt rett under 1700. Dog, er Hødd uten konkurranse fra en stor Tippeliga-klubb.

– Er SK Brann så stor i Bergen at det er naturlig at interessen rundt Åsane er laber?

– Sportslig er det definitivt plass til mer enn Brann i Bergen. Men hvorfor skal man alltid snakke om å være nummer to bak Brann, fortsetter Mangersnes, som for tiden er assistent i Bodø-Glimt, og har en fortid i både Sogndal, Løv-Ham, Bryne og Åsane.

– Tenk som toppklubb

Fyllingsdølen som var en del av trenerteamet da de oransje spilte i 1. divisjon i 2002, mener Åsane må tenke mer som en toppklubb, selv om byens største merkevare innenfor idretten naturlig nok heter SK Brann.

– På mange områder er det fullt mulig å være bedre enn Brann. Løv-Ham var bedre enn Brann på spillerutvikling. Åsane kan være bedre enn Brann på f. eks. fotballforskning, analyse, treningskvaliteter, bruk av unge spillere m.m. Men det må understrekes at Åsane har vært flinke i den harde jobben de har lagt ned.

– Fotballen i Bergen vil være tjent med at de andre tør å synliggjøre klare ambisjoner og ønske om å dyrke frem konkurransefortrinn uavhengig av Brann. På den måten kan man skape synergier , men også stolthet og lokalpatriotisme om de oransje fargene, understreker han.

Oppskrytt

Mangersnes tror fotballinteressen er noe oppskrytt i byen mellom de syv fjell.

– Det er en sann floskel om Bergen, at det er mer Brann-interesse enn fotballinteresse. Vi merket dette med Løv-Ham også. Første sesong etter at vi rykket opp til nest øverste nivå, var det mye folk da vi spilte på Krohnsminde.

Han legger til:

– Etter flyttingen til Varden Amfi, gikk tilskuertallet drastisk ned. Høsten 2010 var det 2-300 betalende tilskuere i nest siste serierunde hvor Løv-Ham med seier kunne sikret kvalikplass til Tippeligaen.

Røssland: – Bør forvente mer

Tidligere Åsane-trener og nå trener for Arna-Bjørnar sitt damelag, Morten Røssland, er ikke i tvil om at interessen rundt klubben burde vært sterkere.

– Det er helt klart at tilskuersnittet (593, journ.anm.) er alt for lavt. Åsane er på størrelse med Drammen, og med 40.000 beboere, bør interessen være større, fortsetter mannen som ledet oransjetrøyene til bronseplass i 2. divisjon.

– Se på Hødd. Der bor det i underkant av 5000 mennesker, og de har et snitt på nesten 2000 på hjemmekampene. Dessverre sluker Brann mye publikum. De er så dominerende og stor i Bergen at de tar det meste av publikum.

– Hvor mange kan vi forvente på hjemmekampene til Åsane, Røssland?

– I en så stor bydel bør Åsane ha mellom 1000 og 1500 tilskuere på hver hjemmekamp, mener jeg. Det er viktig å understreke at Åsane har gjort en formidabel jobb på veldig mange områder, og vi har det samme problemet med publikumsinteressen i Arna, sier han.

Mangersnes peker videre på den voldsomme interessen som var for Obos-ligaen i fjor, som følge av at rødtrøyene fra Idrettsveien rykket ned sesongen før, en åpenbar grunn til publikumsnedgangen denne sesongen kontra fjorårets mer glamorøse Obosliga.

– Åsane var da i nest øverste divisjon for første gang siden 2002, samtidig som både Brann, Sogndal og Nest-Sotra var i divisjonen. Obos-ligaen skapte en sterk interesse lokalt. I år er Åsane eneste lokale innslag, og mange velger nok å se Brann på TV enn å reise til Myrdal.

– Fyllingen utfordret Brann

– Kjetil Knutsen og Åsane er opptatt av en lokal profil som skaper tilhørighet. Hvorfor bryr ikke åsabuen seg om laget, Mangersnes?

– Vi var i samme situasjon med Løv-Ham; det var flere folk som gikk på Fyllingenkamp i 3.divisjon i 2010 enn som betalte for å se Løv-Ham i toppen av Adeccoligaen. Dette selv om Løv-Ham hadde et lag flust med unge, lovende bergensere. Fyllingen var et lag med østlandske studenter og spillere som mente de en gang var gode. Historikk og patriotisme er en faktor som spiller inn, utdyper Mangersnes.

– Fyllingen i 1990 er eneste klubb som utfordret Brann lokalt. De hadde 4-5 000 i snitt på kampene på Varden kunstgress, og spilte på lokalpatriotismen i Fyllingsdalen. De la heller aldri skjul på at de ønsket å være bedre enn Brann, noe de beviste ved å slå Brann i semifinalen i cupen. Dyrke identitet og konkurransefortrinn, og få frem profiler, tror jeg er nøkkelfaktorer.

– Et kultfenomen

Han stiller også spørsmål til hvorfor Åsane lot klubblegenden Jahn-Ove Wiik forsvinne til Fyllingsdalen, til tross for at han ikke lenger ble funnet god nok på Myrdal.

– I fjor var Wiik og åsanesangen et kultfenomen i fotball-Norge. Vi kan dra noen paralleller tilbake til Tommy Sulen, roperten og duskedamene til Fyllingen på begynnelsen av 1990-tallet.

– Alle i fotball-Norge visste hvem Jahn-Ove var, og hva Åsanesangen var. Sett utenfra kan det virke identitets- og interessemessig lite smart å sende Jahn Ove til spill i Fyllingsdalen, i stedet for å beholde ham i en eller annen form for ambassadørrolle i klubben.

Han mener 1. divisjonskollega Ranheim fra Sør-Trøndelag er i en lignende situasjon med Rosenborg som byens klare flaggskip.

– Ranheim har samme utfordring i Trondheim. Engasjementet må

skapes lokalt. Det spiller ganske mange fotballspillere i Åsane, og med foreldre blir det ganske mange som har en tilknytning til klubben og Myrdal. Er alle disse på kamp? Føler de tilhørighet? Om ikke klubbens egne medlemmer føler

tilhørighet til A-laget som klubbens flaggskip, så kan vi ikke forvente resten av byen skal.

– Fasilitetene spiller inn

Sportslig leder i Åsane fotball, Trond Bjørndal, er opptatt av å samle bydelen på kampdag, og tror tilskuertallene vil øke dersom de oransje etablerer seg i Obosligaen også de kommende sesongene.

– Vi ønsker å tilby gode arrangementer og spille en underholdende fotball. Vårt flaggskip spiller på nest øverste nivå, som bør være attraktivt for åsabuen, men vi må også være tålmodige og være klar over at det tar tid å skape et stor engasjement og bygge opp en kultur med tanke på publikum, sier han.

– Det er ikke til å stikke under en stol at det ofte regner. Et overanlegg på hovedtribunen ville gjort det mer attraktivt for folk å komme på kamp, men en ny stadion er på gang.

Han mener det er naturlige grunner til at publikumsoppmøtet var større i fjor.

– Vi fikk en del gratis siden Brann var i samme divisjon. Men vi har en sterk lokal profil og jo mer lokalt, jo bedre.

– Tom Mangersnes mener flere lokale klubber bør bli litt tøffere i trynet angående ambisjoner og tørre å utfordre Brann på enkelte områder. Er du enig i det?

– Det er ikke noen grunn til at vi ikke skal kunne utfordre Brann på noen områder. Brann er unik i Bergen, og vi ønsker dem alt godt, men å være deres irriterende lillebror og pushe dem, har vi ambisjoner om.

Mange likheter

Ranheim er som Åsane i Bergen, i skyggen av storebror Rosenborg i Norges tredje største by. De har et snitt på godt over 700 tilskuere på hjemmekampene, drøyt 200 flere enn snittet på Myrdal.

– Det er nok flere likheter enn ulikheter mellom Åsane og Ranheim. En stor likhet er at Bergen og Trondheim har de to klubbene i Norge som engasjerer flest personer regionalt. Menneskene i Trøndelag og Bergen har et lidenskapelig forhold til RBK og Brann. Det betyr at Åsane og Ranheim må posisjonere seg i forhold til disse og bygge en supertydelig identitet som vekker interesse.

For trønderne er ekstremt opptatt av den lokale profilen i klubbens ryggmarg, slik Kjetil Knutsen og Åsane også vektlegger som sentrale verdier på A-laget.

– Utvikling viktigst

– På den veien handler det om å være tro mot hvem man skal være og fortelle en historie der det du sier er det du leverer. Vi tror på at en klubb med kun lokale spillere hvor flere har potensial til å bli morgendagens toppspiller er et bra utgangspunkt for å bygge interesse. Mer enn om du havner på 5. eller 10.plass. Både Åsane og Ranheim må sørge for å skape en verdi utover det å spille toppfotball. Med fokus på utvikling av spillere, engasjement i lokalmiljøet, inn mot øvrige breddeklubber og et samfunnsengasjement for øvrig vil Åsane og Ranheim gradvis vinne nye fans.

– Min mening er at det ikke bare er plass til Åsane i Bergen, men at det er særdeles viktig å ha Åsane. I alle fall dersom klubben lever ut identiteten som handler om å være en utviklingsarena. Der man er flink til å identifisere de med potensial, som ikke er god nok i dag – men som kan bli det.

– Hvor stor er interessen for Ranheim i Trondheim?

– Det er lett å si at interessen for Ranheim er laber. Jeg velger å fokusere på at vi alle er stolte over RBK og er opptatt av et sterkest mulig RBK. Et sterkt RBK gjør at flere blir mer opptatt av fotball generelt. Og når vi rendyrker den komplementære rollen til RBK, vil vi fenge stadig flere av de som er opptatt av fotball. Vårt oppdrag er å realisere drømmen om toppfotball for unge trøndere, det gjennomsyrer også alt vi kommuniserer for å bygge kunnskap om hvem vi er.

Av

Erik Madsen

erik@aasanetidende.no

Fakta:

Publikumssnitt i 1. divisjon per runde 23. runde

1. Fredrikstad 4034

2. Sandefjord 2760

3. Kristiansund 1870

4. Mjøndalen  1811

5. Sandnes Ulf 1729

6. Hødd 1690

7. Kongsvinger 1615

8. Bryne 1478

9. Levanger 1139

10. Jerv 1129

11. Raufoss 850

12. Ranheim 763

13. Ull/Kisa 759

14. Åsane 593

15. KFUM Oslo 477

16. Strømmen 463