Lokalavis for Åsane og omegn!
  • VIL HA INN MER NYTTIG LÆRDOM I SKOLEN: – Ja, ta diktanalysering for eksempel. Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor alle trenger å lære det, sier Andreas Helland (venstre). Fra venstre Ernin Skripic, Niklas Markussen.

Vil ha mer nødvendig kunnskap i skolen

– Jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke har mer av fag som hjelper oss i det voksne liv. Hva om vi hadde lært med om økonomi og hvordan behandle penger? sier Andreas Helland (18) fra U. Pihl videregående skole.

Niklas Markussen erkjenner at han ikke har satt seg altfor mye inn i politikken, men at han prøvde å få med seg litt.
– Jeg husker at det var Arbeiderpartiet som skilte seg ut på vår skole ved skolevalget, i hvert fall, sier han.
– Jeg tror Ap, Venstre og Frp skilte seg ut med høyest skår på skolene i Åsane, sier Andreas Helland.
– Denne gangen ville jeg stemme på dem som gjør det enklere for studenter, siden det er det som angår oss fremover, skyter Markussen inn.

Fraværsgrensen

Mens vi snakker om politikk og skole, kommer fraværsgrensen opp som et interessant tema.
– Den blir alltid tatt opp i skoledebatter, mener Helland.
– Ja, noen partier vil ha den bort, sier Markussen.
– Hva synes dere om denne fraværsgrensen?
Helland har delte meninger om saken.
– Jeg synes den er grei til et visst punkt. Men det blir problematisk med en gang du går over, for da har du strøket uansett og får ingen motivasjon til å stille på skolen.
Skripic er enig.
– Jeg har allerede for mye fravær i noen fag.
– Hvis du allerede har strøket, hva er da vitsen med å stille? Spør Helland.

Fornøyd

– Hva tenker dere om valgresultatet i 2017?
– Jeg er fornøyd med hvordan valget endte. At den blå regjeringen fortsetter er ikke et stort problem for meg, men jeg er kanskje ”ung og uvitende”, sier Helland med en liten latter.
Markussen er usikker.
Det går nok greit uansett. Hadde jeg kunnet velge helt selv ville jeg ha ønsket Arbeiderpartiet, men Erna Solberg som statsminister, konstaterer han.

Unødvendig kunnskap

Ernin Skripic synes det er synd at skolesystemet ikke har endret seg mer.
– Oppgaver og slikt burde deles inn i forskjellige grader. For eksempel i matte, der synes jeg at alle oppgavene er av høyest vanskelighetsgrad, sier han.
– Ja, ta diktanalysering for eksempel. Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor alle trenger å lære det, sier Helland.
– Ja, og vikinger har vi lært om i alle år. Nå er det nok, slår Skripic fast.
Markussen nevner hjelp til utdanningshjelp.
– Vi får ikke veiledning om videre utdanning før i tiende klasse. Kanskje det burde ha kommet før?
Helland trekker frem valg av språk.
– Jeg synes vi velger språk for tidlig. I åttende klasse er man for ung til å skjønne hvilke konsekvenser et sånt valg kan få, meddeler han.

Mer av det nødvendige

Helland nevner også at enkelte fag er savnet.
– Jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke har mer av fag som hjelper oss i det voksne liv. Hva med å lære hvordan vi betaler regninger og giroer? Hva om vi hadde lært med om økonomi og hvordan behandle penger?
Markussen er enig. Han konstaterer at de så vidt har vært innom netto og brutto utbetaling i matten.
– Vi skulle ha fått mer opplæring i kunnskap som man faktisk trenger i livet, mener han.
– Jeg savner at vi lærer mer om det vi får bruk for, og mindre av det vi ikke får bruk for, konstaterer Helland til slutt.

Vil du lese hele saken, kjøp eavis.

Av

Kristine Rande

kristine@aasanetidende.no

Fakta

Ung i Åsane er en spalte hvor ungdommer fra ulike videregående skoler i Åsane får muligheten til å uttale seg om forskjellige tema.

Dagens tema: politikk og skole
Skole: U. Pihl videregående skole

Elever

Ernin Skripic
fra Minde, russestyret
Andreas Helland
Fra Hordvik, russestyret, toppidrett fotball
Niklas Markussen
Fra Hordvik, russepresident og elevrådet, breddeidrett


 

Relaterte saker