Lokalavis for Åsane og omegn!
  • – FOR DUMT: Kurt Finsås mener elbilistene har fått goder lenge nok, og nekter for at noen av dem belger elbil for noen annen grunn enn sparte penger.

Nye bomstasjoner i Åsane gir ytterligere fordeler for elbilister:

– Hvorfor skal jeg betale for at han i Teslaen til en million kroner skal få kjøre gjennom bomringen?

– Et hån mot oss skattebetalere. Hvorfor skal vi betale regningen til de som kjører elbil? Det er jo ingen som kjøper elbil på grunn av miljøet, sier Kurt Finsås.

De nye foreslåtte bomstasjonene i Åsane som avisen har omtalt en rekke ganger, vil følgelig ikke påvirke lommeboken til elbil-eierne.

Ulset-beboer Kurt Finsås raser mot «elbil-snikerne» og har sett seg møkk lei på det han kaller «snylting», og ber politikerne våkne opp.

– Elbil-sjåfører er unntatt alt. Alle blir oppfordret til å kjøre miljøvennlig, men er det virkelig noen som kjøper elbil fordi de ønsker å være miljøbevisste? Aldri i verden. Klart de gjør det for å spare masse penger, som jeg og andre som kjører på bensin og diesel må ta regningen for. Det er egentlig helt uholdbart, sier han.

– Et hån!

– Når skal dette stoppe? Det er et hån mot oss skattebetalere, og det irriterer meg noe vanvittig. Skal jeg betale for at han i Teslaen til en million kroner skal få kjøre gjennom bomringen? Det er helt idiotisk, sier han.

Han stiller også spørsmålstegn til hvor mye mindre en elektrisk bil faktisk forurenser enn motorer på annet drivstoff.

– En Tesla veier 2,5 tonn – Den slipper unna med 400 kroner i årsavgift, mens en bensin eller dieselbil koster deg 3600 kroner i årsavgift. Hvor miljøvennlig er det? Politikerne forguder elbiler, men det er jo helt på trynet å la disse få helt andre fordeler enn oss andre.

– En Nissan Leaf veier mer enn Mercedes klasse E. Det er bare tull at disse bilene er så forbanna mye bedre for miljøet. Se på Danmark. De fjernet godene for elbiler etter seks måneder (Det førte til at salget stupte med 65 prosent i 2015/2016. Avtalen går ut på at danskene fra og med 2016, gradvis måtte begynne å betale skatt for sine elbiler. Kilde elbil.no)

Ståle Frydenlund i norsk elbilforening forklarer fakta om vekt mellom Leaf og Mercedes Benz E-klasse.

– Den nye utgaven av Nissan LEAF, med 40 kWh batteripakke, har en egenvekt på 1.535 kilo (foregående med 24 og 30 kWh henholdsvis 1.475 og 1.516 kilo). Det illustrerer tydelig at betydelig kapasitetsøkning i moderne elbiler ikke øker vekten i særlig grad, sier senirorådgiver i norsk elbilforening, Ståle Frydenlund.

– En bensindrevet Mercedes-Benz E200 med automatgir veier 1.530. Dette er i praksis den enkleste utgaven av E-Klasse-modellen, og utgjør en svært liten del av salget. Alle bensindrevne utgaver av E-klasse (inklusive de med større motorer enn E200; tyngste er E400 4Matic med 1.835 kilo) utgjorde 14,7 prosent av de totalt 1.677 registrerte.

Finsås mener videre at nye bomstasjoner kunne vært unngått dersom staten hadde tatt betalt også for de som kjører elektrisk.

– Hadde ikke trengt flere bomstasjoner

– Hadde alle elbil-sjåfører bidratt med bompenger i Åsane, hadde kanskje de nye bomringene som er foreslått vært unødvendige. Det blir for dumt at vi andre skal betale, og NAF er inne å oppfordrer til å velge elbil.  De er vel rundt 800.000 medlemmer. Det er frustrerende, forklarer han.

– Folk velger ikke miljøet

– Jeg har til gode å treffe på en eneste person som sier at han har kjøpt elbil fordi den forurenser mindre og er mer miljøvennlig. Store borettslag bruker masse penger på et fåtall ladestasjoner til et par biler. De er snyltere og staten lar det skje.

Han sier dette om de mye omtalte Nox-gassene, som også NAF viser til som et spesielt stort problem i Bergen.

– Ingen har vel, eller kommer til å død av disse gassene. Hvorfor vil ingen snakke om produsering av elbiler. Og som Per-Arne Larsen (V) sa sist (tidligere utgave), ønsker han færre biler på veiene i Åsane. Men ikke færre elbiler, altså?

– Nå må det snart komme et opprop her i Åsane. Vi kan ikke akseptere at nye bomstasjoner settes opp og elbilistene slipper unna.

Les om elbilforeningens svar til Kurt Finsås her: 

 

Av

Erik Madsen

erik@aasanetidende.no