Lokalavis for Åsane og omegn!
  • REAGERER: Per-Arne Larsen sitter i byrådspartiet Venstre. Han går hardt ut mot Jørgensens invitasjon til fylkeskommunen om å etablere parkering i Eidsvåg.

     

Totalslakter Eidsvåg-forslag

– Helt uspiselig, sier Per-Arne Larsen (V) etter investor Jan Olav Jørgensens invitasjon til fylkeskommunen om gigantparkering i Eidsvåg senter sist måned.

Åsane-politikeren reagerer kraftig på Åsane Tidendes oppslag onsdag 7. mars hvor Tertnes Holding-investor, Jan Olav Jørgensen, frir til fylkeskommunen i jakten på ny innfartsparkering i Åsane, og vil gi tilgang til deler av Jordalsvannet like ved Eidsvåg senter.

– Jeg skal ikke utelukke at innfartsparkering i Eidsvåg kan være et nødvendig midlertidig tiltak, men dimensjonene som ble omtalt i Åsane Tidende er ute av proporsjoner, fortsetter Larsen.

Fylkesdirektør for samferdsel Håkon Rasmussen innrømmet tidligere i vinter til Åsane Tidende at Eidsvåg-løsningen ville vurderes, og at arealmulighetene i bydelen har vært begrenset med tanke på å etablere «park and ride» etter at C-feltet gikk i vasken.

– Vi vil vurdere dette

– Eidsvåg er jo det historiske senteret i Åsane, og beliggenheten her er fantastisk med et enormt potensial. Det går busser hvert tredje minutt. Fylkeskommunen er velkommen til å lage innfartsparkering. Her kan det legges til rette for tusenvis av plasser og arealet stiller vi tilgjengelig. Finnes det noen bedre egnede områder enn Eidsvåg, sa Jørgensen til Åsane Tidende.

– Eidsvåg er i utgangspunktet ikke ideelt, siden det ligger litt for nære sentrum i henhold til strategi for innfartsparkering. Men vi ser at det er en fase nå med dårlig tilgang på plasser, og vil gjøre en vurdering, svarte Rasmussen.

– Å pøse på med mer asfalt til enda flere parkeringsplasser, flere tusen som det ble omtalt som, sentralt i Eidsvåg, henger på ingen måte på greip. Det har heller ingen sammenheng med våre visjoner for Eidsvåg som jeg trodde utbyggerne rundt Eidsvåg senter også delte, sier Per Arne Larsen.

Glem C-feltet

Nå ber han fylkeskommunen om å glemme C-feltet en gang for alle, og vil heller at det brukes penger på å styrke rutetilbudet for buss enn å velge Eidsvåg-alternativet.

– Jeg håper videre virkelig at fylket snart klarer å riste seg løs fra ideen om innfartsparkering på C-feltet, bydelens mest lukrative tomt for å utvikle et grønt, levende og urbant område sentralt i Åsane. Og disse overdimensjonerte planene i Eidsvåg bør de også takke høflig nei til, sier han.

– Det er dårlig plassutnyttelse og dyrt tiltak for å få ganske få til å reise med buss. Bruk heller mer penger på å styrke rutetilbudet. 

– Innfartsparkering har vist seg å være et dyrt og lite effektivt middel for å få flere til å reise med kollektivtransport. De fleste som bruker det kjører alene i bilen, har ikke ærend underveis, bor allerede nært innfartsparkeringen og bor uansett svært nært en stamrute for kollektivtrafikk.

– Tenk heller bolig og næring

Larsen mener fokuset heller bør ligge på å utvikle knutepunkter i nærhet til kollektivtrafikken til bolig og næring.

– Det tar også opp svært verdifull plass nær kollektivknutepunkt hvor det ville være attraktivt å utvikle til balanserte nærområder med bolig, arbeidsplasser, kafeer og litt handel. Da er det på tide å tenke nytt. I stedet for store sentrale innfartsparkeringer bør fylket se seg om etter mindre parkeringsplasser som er plassert mindre sentralt.

Han er klar på at nye innfartsparkeringer bør, som han har nevnt tidligere, plasseres utenfor ytre bomring.

– Og når vi først får ny ytre bomring, bør innfartsparkeringen plasseres utenfor disse slik at de som må betale i bomringen og ikke har like godt kollektivtilbud som oss andre i sentrale Åsane, får nytte av de. Dette bør medfølges av høyere frekvens på bussene som passerer. 

 

Av

Erik Madsen

erik@aasanetidende.no

Relaterte saker