Lokalavis for Åsane og omegn!
  • SNART AVGIFT: Elbilforeningen mener avgiften bør vente til andelen elbiler har nådd 25 prosent. Det blir uansett fortsatt langt billigere å kjøre gjennom bomringen for de som kjører elktrisk. 

Vil vente med betaling for el-biler til andelen er 25 prosent

6. april er det ikke lenger gratis å kjøre gjennom bomringen med elbil.

Hordaland fylkesutvalg vedtok i oktober at det skulle innføres bompenger for elbilister i Bergen når andelen elbiler hadde passert 20 prosent.

Andelen elbiler som passerer bomringene i byen, steg til cirka 20 prosent i november i fjor.

Klokken 00.00 lørdag 6. april starter innkrevingen i de nye bomstasjonene. Timesregel og passeringstak på 60 passeringer per måned blir videreført for alle kjøretøy med elektronisk brikke og gyldig avtale, melder Miljøløftet i en pressemelding.

Bompenger for elbiler

I tråd med Stortingets føringer og lokalpolitiske vedtak, skal batterielektriske kjøretøy begynne å betale bompenger i Bergen når andelen nullutslippskjøretøy er over 20 prosent. I Bergen ble denne andelen passert i november 2018. Derfor innføres bompenger for batterielektriske kjøretøy fra lørdag 6. april klokken 00:00.

Hydrogenbiler skal fortsatt ha fritak.

Takstene for elbiler er 10 kroner utenom rush og 20 kroner i rush. Med brikke og gyldig Autopass-avtale får man 20 prosent rabatt. Prisen etter rabatt er 8 kroner utenom rush og 16 kroner i rush, skriver de videre.

Foreslår 25 prosent betaling med like stor økning

Elbilforeningen mener avgiftene bør vente til andelen elektriske biler er høyere.

– Burde innføringen av bompenger på elbil skjedd for lengst?

– Gratis bompassering er den viktigste lokale fordelen. Bergen vil bli en av de første som innfører bombetaling for elbil, men byen er også blant de som har høyest elbilandel. Men det er langt igjen til alle kjører elbil, sier nestleder i Norsk elbilforening, Petter Haugneland.

– Vi har foreslått at det innføres 25 prosent betaling når vi når 25 prosent elbilandel i bommen, og 50 prosent betaling når vi når 50 prosent for å sikre en gradvis og forutsigbar innføring av betaling også for elbiler.

– Er dette bekymringsfullt med tanke på den fremgangen dette markedet har hatt de siste årene, og i et land som er blant de beste i verden på miljøvennlige biler?

– I Danmark førte innføring av avgift på elbil til at hele markedet forsvant over natten. Det vil trolig ikke skje i Norge, men det er svært viktig å følge med på utviklingen og hva effekten blir når betaling for elbiler innføres. Fortsatt er elbil ny teknologi og det er mange som skal overbevises om at elbil er det rette valget for dem i årene som kommer.

Av

Erik Madsen

erik@aasanetidende.no

Relaterte saker