Lokalavis for Åsane og omegn!
  • AMBISIØS UNGDOM: De tre elevene fra U. Pihl videregående skole vet viktigheten av å gjøre det bra på skolen, og bruker mye tid på skolearbeid. Fra ventstre: Jonas Toft, Tom Sælen Matre og Lene Svanevik. (Foto: Nina Johnsen)

– Det er vanlig å gjøre det godt på skolen

At ungdommen i dag har et større press på å gjøre det bra på skolen, kan de tre elevene fra U. Pihl bekrefte. – Jeg merker det spesielt i realfagene. Der er det mange flinke, sier Lene Svanevik (17).

Aldri før har så mange nordmenn utdannet seg, og kampen om de ledige stillingene er for mange både lang og hard. Det gjør at valget om hvilken utdanningsretning man vil begi seg ut på, er viktig å tenke over så tidlig som mulig. For tredjeklassingen Jonas Toft begynner søknadsfristene til høyere utdanning å nærme seg. For Tom Matre og Lene Svanevik, som begge går i 2. klasse, er ikke skolehverdagene mindre hektiske.

Ambisjonene klare

De er alle klar over hvor viktig det er å gjøre en innsats dersom de skal komme inn på drømmestudiet. Utgangspunktet er godt, og alle tre er fornøyde med U. Pihl videregående skole.

– Jeg valgte U. Pihl fordi den er så nærme. Den er jo kjempesentral rett ved terminalen og sentrene. Og så er det den beste skolen i Åsane. Jeg hadde på forhånd hørt at det er et veldig bra sosialt miljø her, forteller Jonas.

Elevrådsleder Tom går samfunnsfagslinjen, og er fremdeles usikker på hva han vil studere. Men både Jonas og Lene har et klart grep om veien videre etter videregående.

– Jeg tenker å gå videre som ingeniør, og det har jeg egentlig visst siden ungdomsskolen. Mamma har gått ingeniør, og jeg har alltid likt naturfagene bedre enn samfunnsfag, forteller Lene.

Jonas har som mål å bli lege.

– Jeg har alltid interessert meg for medisin, alt fra enkle ting som å slå seg til de større sykdommene som kreft. Jeg har sett mye på House, og jeg blir veldig interessert med én gang det kommer opp medisinske spørsmål. Moren min er sykepleier, og er veldig positiv til at jeg vil bli lege.

Tidkrevende studier

Det krever høy egeninnsats, og de tre innrømmer gjerne at de bruker mye tid på skolen. Derfor er det ikke mye tid til andre ting på hverdagene.

– Ja, jeg leser mye. Det er veldig vanlig å gjøre det godt på skolen. Jeg merker det spesielt i realfagene, for der er det veldig mange flinke. Jeg bruker alt for mye tid, og det går noen timer for dagen. Mange gjør det på realfag, for det er mye å komme gjennom, erkjenner Lene.

– Den sosiale delen kommer helst mellom fredag og søndag, sier Tom.

– Tenker dere over å velge et yrke der det finnes mange jobbmuligheter?

– Man har det nok i bakhodet hele tiden, men man må nesten gå for det man har lyst til. Vi har en god rådgiver på skolen, Terje Skaar, som er opptatt av å finne yrker. Han er veldig dyktig.

– Du vil jo ha noe du interesserer deg for, og ikke bare for å ha noe å gjøre frem til du pensjonerer deg, sier Lene.

Vanskelig å få jobb

Ingen av de tre jobber ved siden av skolen, men det er ikke nødvendigvis på grunn av manglende lyst. Det er ikke enkelt å finne seg en jobb som tenåring. Jonas har funnet annonser og søkt, uten å få treff. Tom trente tidligere et lag i basketball, men står uten jobb i dag.

– Det er veldig vanskelig å få jobb når man er under 18, og dessuten har vi så vidt fritid utenom skolen. Derfor satser man gjerne på en sommerjobb, forteller han.

– Det burde vært mye lettere. Problemet er at de fleste vil ha folk over 18 med arbeidserfaring. Men hvordan skal vi få til det? spør Lene.

– Det finnes mange nærbutikker som det hadde vært supert å jobbe i, men så lar det seg ikke gjøre fordi vi er under 18 år og da får vi ikke sitte i kassen og selge alkohol, forteller Jonas.

Noen av klassekameratene er selvfølgelig heldige og har jobb. Andre får penger hjemmefra, som de må jobbe for.

– Og har man lappen, så kjører man folk i helgene. Det er vanlig, sier Jonas.

Engasjert i elevrådet

Noe som derimot blir prioritert er arbeidet i elevrådet. At det ser bra ut på CV-en er kun en bonus; det viktigste er muligheten til å kunne ytre sine meninger.

– Det å kunne være med å påvirke sin egen skolehverdag er grunnen til at jeg er med i elevrådet. Det er kjekt å kunne være involvert i det som skjer på skolen og det som skjer i ledelsen, forteller Tom.

Elevrådsmøtene finner sted omtrent én gang i måneden, og i tillegg kommer styremøter og ekstraordinære møter.

– Vi har en åpen dialog, og får muligheten til å snakke med høyeste hold. Ikke alle er like fornøyde når de kommer med klager som de ikke får medhold i, men fra elevrådets side er vi fornøyd, forteller Tom.

Norsk skole et privilegium

Jonas tilbrakte sitt andre år på videregående i Frankrike, og kan fortelle om store ulikheter.

– Den største forskjellen er forholdet mellom elevene og læreren. I Frankrike er det stor disiplin i klasserommet. Du kjenner kun etternavnet på læreren, og det er egentlig ikke snakk om noe demokrati eller medbestemmelse. Undervisningen tar form som et foredrag. Det var et høyt press, og mange gikk om igjen.

Til tross for det strenge opplegget i timene, har han ingen anger.

– Det var et enormt utbytte, både med tanke på det kulturelle og språket. Det anbefales til alle som ønsker en utfordring. Men det fikk meg til å innse hvor glad jeg er for å gå på skole i Norge. Det er et privilegium, avslutter Jonas.

Av

Martine H. Leknes

Ung i Åsane

Ung i Åsane er spalten der bydelens ungdommer blir hørt. Åsane Tidende har satt sammen en gruppe på tre elever fra hver videregående skole, som månedlig samles på kontoret i Arken for prat og debatt om ulike temaer.

Dagens tema: Jobb og utdanning

U.Pihl-gjengen:

Tom Sælen Matre, 17, Rolland

Studiespesialiserende, samfunnsfag. Elevrådsleder.

Lene Svanevik, 17, Flaktveit

Studiespesialisere, realfag. Med i elevrådet.

Jonas Toft, 18, Morvik

Studiespesialisere, realfag. Med i elevrådet.