Lokalavis for Åsane og omegn!
  • AVSLAPPET MILJØ: De elevene fra Åsane videregående skole forteller om lite motepress i skolehverdagene. – Alle har sin unike stil og går med det de vil, og det er ingen som kommenterer klærne og stilen til andre som jeg vet om, forteller Selma Pelja (t.v.). Her med Benjamin Solvang Kvalvåg og Ingelin Holen.

Selma (19):

– Glad for å slippe unna kjøpepresset

Da elever fra Oppsal skole i Oslo sto frem med dyre vesker og antrekk tidligere i vinter, skapte det en stor debatt. De fortalte om stort merkepress og redsel for baksnakking. Slike skolehverdager opplever heldigvis ikke Selma, Benjamin og Ingelin på Åsane vgs.

Mange foreldre har nok vært fortvilte når tenåringsbarna har bedt om penger til dyre merkeklær. Enten fordi de ønsker å gå med det selv, eller fordi de ikke tør å gå uten. Men på Åsane videregående skole er situasjonen en litt annen, ifølge Selma Pelja, Ingelin Holen og Benjamin Solvang Kvalvåg.

– Det er egentlig ikke noe press på skolen. Alle har sin unike stil og går med det de vil, og det er ingen som kommenterer klærne og stilen til andre som jeg vet om. Hvis du vil gå med joggeklær så gjør du det, og vil du gå med vanlige klær så gjør du det, forteller Selma.

Behagelig miljø

Ingelin opplevde et stort skille da hun var elev ved en annen videregående skole i Bergen.

– Det var helt klart en forskjell. Hvis jeg kom på skolen i joggeklær, følte jeg meg rett og slett litt ukomfortabel. Man får en del blikk.

– På Akademiet, for eksempel, skal man helst gå i Ralph Lauren og andre merkeklær. Den har rykte på seg for å være litt sosseskole, sier Selma.

Med tanke på hvordan situasjonen er andre steder, synes de tre elevene det er veldig behagelig å gå på en skole uten et tydelig motepress.

– Det er kjempebra. Om du har en litt dårlig eller slapp dag kan man komme i joggebukse uten at noen sier noe om det, forteller Selma.

Jobber for pengene

– Er dere selv opptatt av trender?

– Både ja og nei. Jeg har vokst opp i familie med en mor som er opptatt av mote. Jeg bruker heller mye penger på ett plagg, enn å kjøpe ti plagg for samme pris. For da vet jeg at det ene plagget blir brukt. Jeg jobber for pengene mine, og kjøper jeg noe dyrt så vet jeg at jeg har jobbet for det selv, forteller Selma.

– Jeg er også både ja og nei. Jeg kjøper det jeg synes er fint, og jeg har ingen problemer med å gå med noe som var på moten for fem år siden. Jeg er ikke opptatt av merker, men jeg kan gjerne legge litt penger på jakker og andre plagg som jeg virkelig vil ha, sier Ingelin.

17-årige Benjamin, som går industriteknologi på andretrinnet, er ikke spesielt opptatt av mote.

– Så lenge jeg kan gå med det jeg vil, går det bra. Miljøet her på skolen er nok helt vanlig når det kommer til moter og trender. De fleste kommer i treningsbukse, sier han.

Debatt om kjøpepress

Enkelte av dagens vinterjakker er ofte dyre. Den populære Parajumpers-jakken, som både Selma og Ingelin har, koster mellom 5000 og 8000 kroner avhengig av modellen.

– Det er jo egentlig litt drøyt, men likevel verdt det. Den er mye bedre enn de andre jakkene. Jeg jobbet som en gud i fire måneder for å få råd til den, og har god samvittighet. Men hadde ikke merket vært der, ville man jo ikke kjøpt den, erkjenner Selma.

Det var i begynnelsen av februar at en av jentegjengene på Oppsal skole i Oslo skapte debatt da de sto frem med de dyre veskene sine. Saken vakte stor oppsikt, og mange engasjerte seg i debatten.

– Jeg måtte le litt da jeg så artikkelen. Det er jo egentlig helt tragisk. Man må ikke gå med en veske til flere tusen kroner på skolen; det velger man helt selv. Vesker er ikke noe jeg gidder å bruke penger på, og jeg bryr meg ikke om merket, sier Selma.

– Dagens ungdom blir ofte presset til å kjøpe ting for å passe inn. Hvis jeg skal kjøpe jakker til rundt 5000 kroner, så bør jeg trenge det. Det samme gjelder mobiler, sier Benjamin.

De to jentene har riktignok dyre jakker selv, men understreker at det er forskjell på å bruke penger på en jakke enn en veske.

– En jakke varer mye lengre, og den kan brukes om og om igjen. En veske er kun et tilbehør, og den vil til slutt ryke. Michael Kors er populært i et par år, og så forsvinner det igjen, forteller Selma.

Dyre mobiler

Det er selvsagt ikke bare klær som er på moten. Det er også veldig vanlig blant dagens ungdommer å ha dyre mobiler. En ny Iphone 6 koster i dag rundt 6000 kroner, og det er nettopp Iphone som er det vanligste å ha.

– Før ville jeg ha ny mobil hver gang det kom ut en ny modell, og jeg ville ha det samme som alle andre. Men mamma og pappa satt grense på et år, erkjenner Selma.

– Jeg ble nesten mobbet da jeg hadde Iphone 4, men den elsket jeg jo, ler Ingelin.

– Nå har jeg Iphone 6, men jeg hadde aldri kjøpt ny mobil hvis jeg ikke hadde fått den til jul av mamma og de. Det hadde jeg ikke giddet å bruke penger på. Så lenge telefonen funker, er det ikke nødvendig med ny, forteller hun.

Verre for de yngre

Spørsmålet om hvor påvirkningen kommer fra, kan være interessant å stille seg.

– Vi blir nok påvirket av folk rundt oss, og av blogger og sosiale medier. Vi er heldigvis ikke i en vennegjeng hvor det er press rundt hvilken stil man har, sier Ingelin.

– Jeg har min egen stil, og kan fint gå i hipsterklær en dag. Det synes jeg er kult. Jeg liker å skille meg ut, og jeg vil ikke være A4 og lik som alle de andre. Alle burde kle seg slik som de vil, og jeg skjønner ikke hvorfor andre skal bry seg.

Det presset 18- og 19-åringene opplever i dag, er derimot ingenting sammenlignet med de yngre, mener Selma. Hun har en kusine som går i niende klasse, og har fått et lite innblikk i hverdagen deres.

– Jeg synes synd i de som går på ungdomsskolen i dag. Det er helt krise. De skal ha Michael Kors, Parajumpers og andre dyre ting. Det er stor forskjell på da vi gikk på ungdomsskolen og de som går der når. Alt fra måten de oppfører seg, til måten de kler seg på og hva de gjør på fritiden. Det er trist å se.

Benjamin forteller at gutter stort sett slipper unna med det samme presset.

– Det er nok litt forskjell på gutter og jenter når det kommer til kjøpepress. De vil vel føle at de passer skikkelig inn, og kjøper det de andre har. Vi gutter snakker ikke om mote og lignende; her går det i alt annet egentlig, avslutter Benjamin.

Av

Martine H. Leknes

Ung i Åsane

Ung i Åsane er spalten der bydelens ungdommer blir hørt. Åsane Tidende har satt sammen en gruppe på tre elever fra hver videregående skole, som månedlig samles på kontoret i Arken for prat og debatt om ulike temaer.

Dagens tema: Moter og trender

Åsane vgs-gjengen:

Selma Pelja, 19, Spondalen.

Allmenn påbygg.

Ingelin Holen, 18, Ulset.

Allmenn påbygg.

Benjamin Solvang Kvalvåg, 17, Haukås.

Industriteknologi.

Relaterte saker